red-tesla-model-s
Det har hersket full forvirring rundt Teslas planer for sine fysiske butikker. Nå prøver Elon Musk å oppklare situasjonen.

Annonse


Musk i intern e-post til alle ansatte: – Det kan ikke rettferdiggjøres å beholde disse butikkene

Onsdag sendte Elon Musk en e-post til alle sine ansatte i et forsøk på oppklare situasjon rundt selskapets nedleggelse av fysiske utsalgssteder.

«Det er fortsatt noe usikkerhet rundt Tesla-butikkene og salgsteamene. Forhåpentligvis vil dette notatet rydde opp i dette», skriver Musk innledningsvis i e-posten.

Frykter for fremtiden i selskapet

Det var i februar at Tesla kunngjorde at de skulle stenge flere butikker og flytte salgene til nettet. De modererte disse planene noe tidligere i mars, men likevel har dette skapt forvirring og frustrasjon blant ansatte.

Tesla-arbeidere Business Insider har vært i kontakt med hevder de ble svært overrasket over Musk-avgjørelsen. Moralen blant de ansatte skal ha blitt sterkt påvirket og flere har fryktet for sin fremtid i selskapet.

Annonse


Noen forsvinner, andre består og noen nye kommer

I e-posten Electrek har fått tilgang til, sier Musk at butikkene som allerede har mye trafikk, ikke vil bli nedlagt. Istedet hevder han at det er butikker med færre salg som gradvis vil bli lagt ned.

«Det kan sammenlignes med frø på en tørr bakke. Det finnes ingen fornuftig måte å rettferdiggjøre å holde slike butikker åpne på», skriver Musk i e-posten.

Tesla har foreløpig ikke kommentert innholdet i e-posten overfor noen medier.

Musk erkjenner at det er viktig å ha en fysisk tilstedeværelse blant potensielle kunder.

«I motsetning til andre bilprodusenter er det ikke nødvendig med papirarbeid når en Tesla bestilles. Men mange potensielle Tesla-eiere vil fortsatt ha muligheten til å snakke med en Tesla-representant ansikt til ansikt, eller ta bilen på en prøvetur», la Musk til.

Han lover at det vil åpnes flere Tesla-butikker i tiden fremover, dersom spesifikke krav blir møtt, som for eksempel at leiekostnaden av salgslokalet ikke er «absurd høy».

Butikker som verken gjør det veldig bra eller veldig dårlig, vil bestå i overskuelig fremtid, og selskapet vil vurdere fortløpende om disse butikkene har livets rett.

Her kan du lese hele e-posten: 

There still some uncertainty around Tesla stores and the sales team. Hopefully, this note clears things up. Please let me know if there’s anything I’ve forgotten to address.

– Stores with a high visitation rate and that lead to significant sales will absolutely not be closed down. It would not make any sense to do so, except in rare cases where the rent is absurdly high. Moreover, Tesla will continue to open stores throughout the world that meet the above criteria.
 
– Stores that are in a location with low visitation rates (ie empty most of their opening hours) and lead to low sales will gradually be closed down. This is analogous to seeds on barren ground. There is no reasonable way to justify keeping such stores open.
 
– Stores that are somewhere in the middle will be evaluated over time to see there is some way to allow them to cover their costs. If there is, they will remain open, otherwise not. However, these stores will be given a fair opportunity to prove their case.
 
The above principles also apply to the sales team. No one who is a major contributor to demand generation will be let go. That would make no sense. However, sometimes, in a company with 45,000 people, things happen that make no sense. I will do my best to remedy issues when brought to my attention directly or through [redacted email address].
 
What is meant by “all sales will be online” is just that the act of purchasing a Tesla will always be done via the potential new owner’s phone or computer. This is true whether they are at home or in a store. Unlike buying from other carmakers, ordering a Tesla doesn’t require any *physical paperwork*.
 
This is very different from normal expectations for buying from other carmakers and is simply meant to emphasize that ordering a Tesla is super easy and can be done in 2 minutes from your phone or laptop at Tesla.com. Ordering a Tesla is not much harder than ordering an Uber, but hardly anyone knows this!
 
However, many potential Tesla owners will still want to talk to a Tesla representative in person or want a test drive from a Tesla representative. Stores also have a small number of Tesla vehicles available to drive away immediately for customers that want a car right then and there.
 
This is why stores and Tesla product specialists and owner advisors will always be of critical importance to our long term success.
 
Thanks,
Elon

 

Kilde:
Electrek

Annonse