Apples tjeneste for videostrømming beskrives av personer internt i Apple som en "Netflix-killer".
Apples tjeneste for videostrømming beskrives av personer internt i Apple som en "Netflix-killer".

Annonse


Prisen på de ulike nye Apple-tjenestene er bekreftet

Under dagens arrangement er det ventet at Apple for aller første gang i sin historie avduker sin visjon for tjeneste-fremtiden, altså der det kommer frem at selskapet begynner å få et større fokus mot tjenesteinnhold fremfor rent fysiske produkter. Ifølge The Wall Street Journal har dette stått på agendaen siden 2014 og med ingen andre enn Tim Cook bak roret.

Et tastetrykk unna

Av rapporten kan man først og fremst lese at Apple kommer til å kreve ti dollar i måneden for begge de nye tjenestene, altså såkalt premium Apple News på en side og videostrømming på en annen – der man kan se HBO, Showtime og Starz.

TV-satsingen beskrives som en ren “Netflix-killer” der abonnering på disse innholdstjenestene skal være et tastetrykk unna.

Ifølge The Wall Street Journal er også Apple i viktige samtaler med forskjellige TV-produsenter for å kunne tilby applikasjonen sin på TV-apparatene deres, i tillegg til at de for øyeblikket skal ha samtaler med Roku for å sette Apple TV-appen på plattformen.

Annonse


Det er uvisst hvordan selskapet skal skape profitt på sine egne originalfilmer- og serier, men det skal altså ikke dreie seg om at disse blir servert til eiere av diverse Apple-enheter gratis.

Begynte smått i 2014

Når det gjelder nyhetsabonnementet så vil også denne koste ti dollar i måneden, og gir tilgang til over 200 magasiner samt nyhetsmedier der masse av innholdet er spesielt myntet på de som abonnerer på Apple News.

The Wall Street Journal hevder at ideen om å foreta denne store endringen i strategi kom allerede i 2014, da Tim Cook ble langt mer engasjert i tjeneste-avdelingen innad Apple. Han skal visstnok ha stadig holdt nye møter med avdelingen for å grave i detaljer om alt fra antallet brukere som har utvidet iCloud-lagringsplassen sin eller oppgradert til betalt løsning for Apple Music fra prøveperioden.

Under dagens arrangement forventes det at Apple gir en smakebit av prosjektene de har startet og som representerer originalt innhold i de nye  tjenestene.

Kilde:
The Wall Street Journal (betalingsmur)
9to5Mac

Annonse