DNA blir ansett som en av fremtidens mest spennende og lovende lagringsmetoder. Microsoft er blant selskapene som jobber med å utvikle teknologi som gjør dette mulig.
Vellykket test
Nå har selskapet, sammen med forskere ved Universitetet i Washington, lyktes med å overføre digital informasjon til DNA, for så å konvertere det tilbake til digital informasjon igjen.
Gjennom sin velfungerende og automatiserte DNA-lagringsenhet, klatre forskerne å konvertere ordet «HELLO» til DNA.
Måten det fungerte på bare slik, ifølge forskerne: først kodet enheten såkalte bits, (0 og 1) om til DNA-sekvenser (A, C, T, G) før de deretter syntetiserte DNA-et og lagret det som DNA.
Annonse
DNA-et ble deretter lagret som væske, før det ble lest av en DNA-sekvens og deretter konvertert tilbake til bits.
«HELLO»-meldingen var bare på 5 byte, men tok 21 timer å konvertere fram og tilbake. Forskerne skal imidlertid har funnet noen løsninger som kan redusere denne tiden med 10-12 timer. I tillegg skal de ha funnet en løsning som kan gjøre prosessen langt billigere.
Ekstrem holdbarhet – og tar nesten ingen plass
Lykkes forskerne med å utnytte DNA som lagring for digital informasjon, kan det potensielt spares mye fysisk plass. Tenk på dette: all informasjon som lagres i et tradisjonelt datasenter kan i teorien kunne få plass på noe som er på størrelse med neglen på tommelen din. I tillegg har teknologien en annen vesentlig fordel sammenlignet med dagens lagringsmetoder – gjennom DNA kan data lagres vanvittig mye lenger enn hva vi er i stand til i dag.
Microsoft påpeker blant annet at DNA fra mammuter har holdt seg i tusenvis av år, noe som for øvrig er grunnen til at forskere snakker om muligheten til å gjenopplive mammuten.
Microsofts har ingen ambisjoner om sistnevnte, men håper på å kunne tilby DNA-baserte lagringssenter i tillegg til tradisjonelle lagringssenter, mot slutten av dette tiåret.
To help move DNA storage from research labs to datacenters, researchers from @uwcse and Microsoft demonstrate a fully automated DNA storage system https://t.co/O5dyfikimmpic.twitter.com/xxnwIPGASW
— Microsoft Research (@MSFTResearch) 21. mars 2019
Kilde:
Microsoft
Annonse