Hopp til navigasjon Hopp til innhold
EU hevder at Google misbrukte sin posisjon for å hindre konkurranse i reklame-markedet. (Ill.: Pixabay)

Google får milliardbot av EU – igjen

Den tredje milliardboten på tre år.

EU mener Google har opptrådt  på en skadelig måte med sine nettbaserte reklamer.

Som følge av dette gir EU nok en gigant-bot til Google. Selskapet må betale 14 milliarder kroner for sin praksis, som bryter med EUs konkurranselovgivning.

Eksklusive avtaler

EU hevder at Google har beskyttet seg selv fra konkurrerende press ved hjelp av eksklusive reklamekontrakter over en periode på ti år.

Dette skal ha vært gjort gjennom Adsense, Googles reklameplattform som har dominert 70 prosent av markedet i Europa de siste ti årene.

– Kommisjonens bøtelegging tar utgangspunkt i varigheten og størrelsen på misbruket. Boten er beregnet på grunnlag av verdien av Google inntekter fra nettbaserte søkemyndighetstjenester i EØS, skriver EU i en pressemelding

Googles anti-konkurrerende praksis skal ha startet i 2006. Da inngikk selskapet en rekke eksklusive avtaler som forbød innholdsutgivere å bruke reklame fra konkurrenter.

Føyer seg i rekken

Den nyeste boten er den tredje i rekken av gigant-bøter Google har fått av EU. I fjor ble selskapet bøtelagt for 41 milliarder kroner for å ha misbrukt sin markedsdominans på mobil. Året før fikk Google en bot på 23 milliarder kroner for å ha manipulert søkeresultater.

Google har anket begge avgjørelsene.

Dagens bot er lavere enn de tidligere bøtene fordi Google skal ha samarbeidet med EU for å endre på sine retningslinjer rundt Adsense.

 

Kilde:
The Verge 

Stikkord: eu, Google