Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Quake 2 har aldri sett så fint ut før. (Ill.: Nvidia)

RTX-teknologi imponerer: Quake 2 har aldri tatt seg så bra ut før

Slik belysning ser man sjeldent i spill.

Det har vært noe begrenset med bruk av RTX-teknologi i spill bortsett fra helt spesielle tilfeller hvor Nvidia har kunnet vise frem enkelte settinger i for eksempel Battlefield V der man i enkelte sekvenser skimter ekstra fine lysforhold.

Krever mye fra skjermkortet ditt

Du husker kanskje at vi i januar skrev om et pågående prosjekt der en tidligere Nvidia-intern implementerte RTX-teknologi i det 22 år gamle spillet Quake 2. Vel, nå har det kommet skjermbilder fra spillet i dets nåværende form, og i disse kan man for alvor se hvor kraftig RTX-teknologi kan være dersom det implementeres bra.

Og kanskje kan det faktum at det er blåst helt nytt liv i det 22 år gamle spillet gjør så du går til anskaffelse av et nytt skjermkort: da må du huske på at selv de beste skjermkortene kan oppleve at det blir trøblete å kjøre denne oppgraderte Quake-utgaven.

Videreføring av januar-prosjektet

Den nye Quake 2-builden er en videreføring av Q2VKPT-prosjektet fra januar, og nå har altså et helt team fra Nvidia satt seg på utviklerbenken for å polere spillet. Det er ikke lenger spor av ujevnheter som det var i januar da som et enkeltmannprosjekt, og RTX-implementeringen ser ut til å være langt mer sofistikert:

Hva synes du om Quake 2 med ray-tracing – noe du kunne tenkt deg å oppleve?

Kilde:
Nvidia

Stikkord: nvidia, quake, Quake 2, raytracing, rtx