Brian Acton kritiserer store, amerikanske selskaper for å ikke riktige beslutninger i saker som dreier seg om personvern.
Brian Acton kritiserer store, amerikanske selskaper for å ikke riktige beslutninger i saker som dreier seg om personvern.

Annonse


WhatsApp-grunnleggeren kaster seg inn i personvern-debatten

For nesten nøyaktig ett år siden gikk medgrunnleggeren av WhatsApp ut for første gang i offentligheten og oppfordret folk til å slette Facebook-kontoene sine.

Oppfordrer på nytt

Som om denne oppfordringen nærmer seg utløpsdato så dukket Brian Acton opp under en konferanse ved Stanford University der han på nytt oppfordrer folk om å slette det sosiale mediet, i tillegg til at han kritiserte selskaper som Apple for deres standpunkt i enkelte saker som omhandler personvern og rettigheter knyttet til dette.

En må huske at oppfordringen til å kvitte seg med det sosiale mediet kommer fra medgrunnleggeren i selskapet som ble kjøpt opp av Facebook i 2014 for over 135 milliarder kroner i dagens kurs. Brian Acton deltok i overgangen til Facebook og var der til 2017 da han forlot selskapet med bakgrunn i at han med lederposisjon i WhatsApp ofte kom i uenigheter med Facebook-ledelsen.

Annonse


Kritiserer Apple for Kina-samarbeid

Under forrige ukes tale snakket Acton dessuten om forholdene mellom ulike teknologiselskaper og andre land. Den tidligere WhatsApp-sjefen brukte Apple som eksempel og fortalte hvordan selskapet har samarbeidet med den kinesiske regjeringen etter deres forespørsel om å lagre brukerdata lokalt på dataservere i Kina. Beslutninger som dette er ifølge Acton ikke gjort rede for i tilstrekkelig grad, og han betegner slike aktiviteter som uforutsigbare.

Svak dømmekraft

Om moderering og sensurering av innhold så har Acton også klare formeninger: selskaper som Apple, Google og Twitter sliter ifølge han med å skille mellom hatefulle ytringer og ikke-hatefulle ytringer.

Spesifikt tar han opp Apples retningslinjer for App Store der han mener at selskapet ikke klarer å skille dårlige applikasjoner fra bra applikasjoner, og at Google på en annen side ikke klarer å skille en bra nettside fra en dårlig en. I begge tilfellene mener Brian Acton at selskapene ikke er i stand til å fatte disse beslutningene, men at vi som forbrukere likevel gir dem makt til å fortsette slik de holder på.

Kilde:
9to5Mac

Annonse