Hopp til navigasjon Hopp til innhold
20-serien ray tracing GPU-er fra Nvidia får Variable Rate Shading (VRS) først. (Ill.: Nvidia)

PC-spill får bedre ytelse

Spill: DirectX 12 får ny, smart støtte og mange er med.

DirectX 12-plattformen har nå støtte for Variable Rate Shading (VRS).

Nvidia Turing først

Dette innebærer at spillerne får glede av kjappere bildeoppdatering, samtidig som bildekvaliteten ikke forringes.

Støtte for teknologien blir altså å finne i DX12, naturlig nok, og en rekke GPU-er får støtte, men Nvidias Turing-kort er først (altså 20-serien).

Vi snakker her faktisk om opp til 14 prosent bedre ytelse, og opp til 20 om utviklerne velger en annen måte å implementere på, men da kan ofte bildekvaliteten forringes endel mer.

Stor-studioene er med

Hyggelig er det også å melde at Microsoft jobber med en rekke store studioer for å implementere teknologien, blant annet Activision, Ubisoft, Epic Games, så vel som sine egne studioer Turn 10 (Forza-serien) og 343 Industries (Halo-universet).

Intel jobber også med støtte for den samme teknologien i sine kommende Gen11 GPU-er.

 

Kilde:
Neowin

Stikkord: Microsoft, Spill, windows