Daniel_Ek_2-1280x720
Her er toppsjef Daniel Ek under et tidligere arrangement.

Annonse


Spotify langer ut mot Apple: – De ble fiendtlige

Spotify-sjef Daniel EK snakker for første gang ut om Apple-klagen selskapet har sendt inn til EU.

Det gjorde han under en tale på International Conference on Competition i Berlin.

Krever 30 prosent

Den svenske strømmegiganten anklager Apple for å utøve urettferdig konkurranse når de krever 30 prosent av alle salg gjennomført i App Store.

– La oss kalle denne 30 prosent inntektsfordelingen for hva det er – en konkurranse-skatt. Apples holdning mot Spotify ble mer fiendtlige etter at de kjøpte opp en rivaliserende strømmetjeneste og lanserte Apple Music. Men frem til nå har vi følt at vi ikke har noe valg, sier Ek.

Annonse


Premium-abonnement koster normalt sett 9.99 dollar i måneden, noe som er det samme som Apple Music. Men dette er grunnen til at Spotify er rasende på Apple: hvis det svenske selskapet skulle tilbudt Spotify til den samme prisen i App Store, hadde svenskene kun sittet igjen med 6.99 dollar etter at Apple har tatt sin del av kaka.

Kun gratis-abonnement gjennom App Store

Det hele har endt med at Spotify ikke lenger tilbyr brukerne sine å registrere et Premium-abonnement gjennom App Store.

– Som vi alle vet er iOS og App Store den eneste måten vi kan tilby vår tjeneste til folk med en iPhone eller iPad. Det er over en milliard mennesker verden rundt. Så å ikke være på deres plattform er ikke et valg verken for oss, eller noen andre konkurrerende tjenester på den tiden vi lever i. Apple vet dette, sier Ek.

Han mener Spotify tvinges til å øke prisene, noe som gjør at de ikke blir konkurransedyktige.

– Hvis vi ønsker å bruke Apples betalingsmetode for å la våre kunder oppgradere til Premium, må vi betale 30 prosent i skatt. Det betyr at vi ikke er konkurransedyktig fordi vi tvinges til å øke prisen. Apple på sin side unngår denne skatten og kan tilby Apple Music til en mye lavere, mer attraktiv pris. Dette er spesielt ødeleggende for et selskap som vårt, som allerede betaler en betydelig andel av inntektene våre til plateselskaper og musikk-utgivere, sier Spotify-sjefen, før han avslutter med følgende metafor:

– Det blir som å invitere til en ping pong-kamp for deretter å tvinge deg til å spille med bind for øynene, mens vi vi forandrer reglene underveis i kampen.

 

Kilde:
Macrumors

Annonse