Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Xiaomi-sjefen har en simpel plan for å gi mobilene deres mer premium-følelse. (Ill.: Xiaomi)

Slik skal Xiaomi-sjefen lure deg til å tro at de har premiumprodukter

Sleipt, eller bare genialt?

Mange pustet lettet ut da Xiaomi annonserte at produktene deres vil prises forholdsvis lavt slik at man får råd til disse uten å ty til drøye tiltak, men dette kan se ut til å endre seg fordi selskapets ledelse mener de har fått et unødvendig dårlige rykte på seg – grunnet lave priser på produktene deres.

Øker prisene

Det er nemlig selskapets milde profittmargin på bare fem prosent som står bak mye av suksessen Xiaomi har opplevd de siste par årene: den lave prisen i forhold til konkurrentene kombinert med forholdsvis bra spesifikasjoner har gjort telefonene deres særlig attraktivt i utvalgte, prisfølsomme markeder i Asia, deriblant hjemlandet Kina og India.

Wccftech siterer selskapets sjef Lei Jun på at man har besluttet å øke prisene på fremtidige Xiaomi-telefoner fra det som i dag er på gjennomsnittlig 300 dollar til 450 dollar. Økningen tilsvarer omlag 1300 kroner – en solid økning, men sannsynligvis fortsatt et hakk under konkurrentene med tilsvarende spesifikasjoner kan man regne med.

Blir satt til produktutvikling

Xiaomi er likevel klare på at den ekstra marginen som settes i spill blir allokert til produktutvikling slik at man i fremtiden også får bedre produkter som et resultat av at prisene går opp. Utfallet av de generelle prisøkningene vil etter Xiaomi-sjefen bidra til at merket deres mister noe av ryktet de har pådratt seg som følge av de lave prisene, der folk ofte ser lavere priser enn konkurrentene korrelert med dårlig kvalitet.

Denne beslutningen minner litt om OnePlus sin strategi gjennom de siste årene, da de startet ganske lavt i pris men har økt denne gradvis over tid.

Hva tenker du – er det en god strategi eller vil det ende opp negativt i lengden?

Kilde:
Wccftech

Stikkord: billig, lei jun, Mobil, pris, Smarttelefon, xiaomi