For en uke siden ble det kjent at Google-eide Nest hadde plassert en mikrofon på innsiden av sitt Nest Guard-system – uten å varsle brukerne om det.
Det var ikke før Guard-produktet plutselig fikk Google Assistant-støtte at offentligheten fikk vite om mikrofonen.
Glipp
Google hevdet i etterkant av avsløringen at det hele var en glipp – selskapet hadde angivelig glemt å oppføre mikrofonen på spesifikasjonslisten.
Nå er Kongressen i USA interesserte i å få svar på hvordan dette kunne skje, og om forbrukerne eventuelt har grunn til å bekymre seg for andre Google-produkter.
Annonse
I et brev til selskapets toppsjef, Sundar Pitchai, stiller senatets handelskomité seks spørsmål. Spørsmålene går blant annet ut på hva Google nå gjør for å gjøre opp for seg, om de har gjort noe lignende med andre produkter, og om tredjeparter eventuelt kan ha hatt tilgang til mikrofonene.
– Alvorlige spørsmål
«Googles manglende evne til å opplyse om mikrofonen i Nest Secure-produktet reiser en rekke alvorlige spørsmål rundt selskapets forpliktelse til åpenhet og gjennomsiktighet», heter det i brevet.
Pitchai har fått svarfrist til 12. mars, og Kongressen krever også et fysisk møte innen 29. mars, der Google vil bli grillet om «glippen».
Kilde:
9to5Google
Annonse