Halo Infinite
Halo-sjefen kom med flere avsløringer under et intervju med IGN denne uken.

Annonse


343 Industries-sjefen om Halo Infinite: – Derfor har utviklingen tatt så lang tid

Sist gang det kom et nytt Halo-spill var i 2015, den gang var det Halo 5: Guardians som så dagens lys.

Nå er det Halo Infinite fansen venter på, men dessverre er det fortsatt en god stund til spillet blir tilgjengelig. Selv om spillet er annonsert foreligger det ingen offisiell lanseringsdato – dog spekuleres det i en eventuell høstlansering i 2020.

Men hvorfor har det tatt så lang tid å utvikle dette spillet? Halo-serien har tross alt, tradisjonelt sett, sluppet et nytt spill hvert tredje år.

Vanskelig motor å jobbe med

Nå har utvikleren 343 Industries tatt bladet fra munnen og adressert dette spørsmålet. Selskapets Bonnie Ross var nylig gjest i podcasten IGN Unfiltered, der hun blant annet svarte på hvorfor Halo Infinite har tatt så lang tid å utvikle.

Annonse


«Halo-motoren er en veldig teknisk ingeniør-fokusert motor – det er supervanskelig for kreative å jobbe med den. Vi lovte teamet etter Halo 4 at vi ville arbeide med verktøyene for Halo 5, så det ikke skulle være et så vanskelig miljø å jobbe i. Vi vil ha et team som kan gjøre sitt beste kreative arbeid med motoren vår, så det tok tid, og vi annonserte Slipspace-motoren. Vi vil være sikre på at vi bygger en plattform for Halos fremtid. Det har vært en enorm investering, den største vi har gjort noensinne. Vi måtte redesigne motoren for Halo Infinity. Det tok lang tid å komme dit».

Halo Infinite får RPG-elementer

Vurderte Halo 5.5

Ross avslører også at 343 og Microsoft vurderte å lage et ekstra originalt Halo-spill for Xbox, kalt Halo 5.5. Selskapet endte imidlertid opp med å skrote disse planene.

«Da vi lanserte Halo 5 diskuterte vi mulighetene for et nytt mindre Halo-spill innen to år. Vi undersøkte mulighetene, og Phil (Spencer, journ.anm) og jeg hadde en virkelig god diskusjon om hvilken retning spillserien skulle ta. Hvis vi virkelig ønsket at Halo skulle være en greie de neste 10, 20 årene, måtte vi har gjort jobben».

Ross skal ha sagt til Xbox-sjef Phil Spencer at hvis han vil ha et nytt spill innen to år, kunne det være mulig å gjennomføre. Men hun var bekymret for at dette kunne ødelegge Halo-serien.

«Jeg tror ikke Halo ville gjort det så bra etter det. Du kan ikke lansere et halvferdig spill», sier Ross i podcasten.

Åpner opp for battle royale

En annen ting Ross så vidt snakket om, var battle royale. Hun roste Apex Legends og sa spillet lignet mer på Halo enn på Fornite. Men vil Halo Infinite få battle royale-modus?

«Vi har hele tiden pågående samtaler om hva som er det rette å gjøre», sier Ross, og legger til at sandbox-mulighetene i Halos flerspillerdel tillater en rekke ulike spillmodus – potensielt også battle royale.

Hun forteller også at Halo Infinite er en spirituell omstart av Halo-serien, og det vil komme mer informasjon om det nye spillet under årets E3.

 

Kilde:
wccftech

Annonse