Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Disney og Epic Games er blant selskapene som holder tilbake annonsering på YouTube inntil videre. (Ill.: YouTube)

Storselskaper har boikottet YouTube etter pedofil-kommentarene

Disney og Epic Games er blant de første.

YouTube kjemper fortsatt mot et stort problem som er at utallige videoer av barn på nettstedet deres har drøssevis med kommentarer fra pedofile. Etter den siste runden med mediedekning så har flere selskaper sluttet å betale for reklameplassering på nettsiden deres.

Flere selskaper holder tilbake

Blant selskapene det gjelder så inngår Disney, Epic Games (som står bak Fortnite), Nestle og Oetker. Disse skal ha reagert på et funn av YouTube-brukeren Mark Watson der han delte at kommentarer på barnevideoer ble brukt til å skape små arenaer for pedofile, hvor de blant annet kommenterte med tidslinjer der det forekom oversikt over de delene av videoene hvor barna var eksponert i spesifikke posisjoner under aktiviteter som yoga og gymnastikk.

Skal refundere penger

En talsperson fra YouTube uttalte at selskapet har bannlyst flere kontoer og slettet kommentarer samt rapportert inn ulovlig aktivitet til lovmyndigheter. I tillegg skal de ha motatt rundt 8000 dollar som stammet fra reklamer på slike videoer – penger som nå skal være på vei tilbake.

For to år siden var det en tilsvarende situasjon hvor HP og Mars boikottet YouTube som følge av videoer der barn ble utnyttet og at det på samme måte florerte kommentarer fra pedofile.

Kilder:
Bloomberg
Engadget

Stikkord: disney, dr. oetker, epic games, nestle, oetker, reklamer, youtube