Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Den ekstreme energien og varmen Starship vil bli utsatt for, tvinger SpaceX til å jobbe mye med tiltak for å stoppe overoppheting. (Ill.: SpaceX)

NASA-sjef: – Starship-planen er 100 ganger vanskeligere enn noe NASA-prosjekt

SpaceX vil at Starship skal «blø» væske for å unngå tilintetgjørelse. Forskerkolleger er skeptiske.

Elon Musk har store planer om å bosette mennesker på Mars – sjefen sjøl har til og med sagt at han kan ende opp med å bosette seg der selv.

Men arbeidet som kreves for å realisere et slikt prosjekt er ikke ubetydelig. Raketten Starship er blant hjelpemidlene som skal bidra til at Musk og SpaceX når målet.

Dette er en nesten 55 meter høy farkost som skal kunne bringe 100 passasjerer og mer enn 100 tonn baggasje til Mars.

Rustfritt stål

Musk har i det siste annonsert noen vesentlige designendringer for raketten. Blant annet bygges den med rustfritt stål istedet for deler av karbonfiber. Luftfartseksperter er imidlertid mest overrasket over metoden Musk tenker å benytte for å unngå at raketten brenner opp i atmosfæren.

Istedet for å belage seg på tusenvis av tunge keramiske fliser for å beskytte Starship fra den ekstreme varmen (slik NASA gjorde), sier Musk at Starship vil «blø» rakettdrivstoff gjennom små porer for å kjøle ned fartøyet. Fartøyet vil også bestå av et speilaktig belegg som skal reflektere varmen.

– 100 ganger vanskeligere

Ideen kan høres spinnvill og farlig ut.

Walt Engelund er luftfartsingeniør og direktør i Space Technology and Exploration Directorate i NASA.

– Storskala ankomster, nedflyvninger og landinger er noe NASA har hatt utfordringer med i flere tiår. Vi har brukt mye tid og tenkt mye på hvordan vi kan gjøre det på Mars. Landingen av Curiosity-roveren er det største vi har landet på overflaten av Mars, sier Engelund til Business Insider.

Han er skeptisk til Musks Starship-plan.

– Å gå fra å lande en robot på størrelse med en bil på Mars, til å fylle et fartøy med mennesker på et fartøy som er på størrelse med en bygning – det er 100 ganger vanskeligere enn Curiosity-landingen.

Her er raketten som skal bringe menneskene til mars.
Her er raketten som skal bringe menneskene til mars. (Ill.: SpaceX)

Musk er trygg på valget

Engelund påpeker også at Curiosity-landingen er det vanskeligste NASA har gjort noensinne.

– Dette vil ikke bli lett verken for oss eller SpaceX, sier han.

Musk har likevel stor tro på Starship og valget om å bruke rustfritt stål.

Gründeren og toppsjefen sier at stålet blir 50 prosent sterkere når det kommer i kontakt med iskald væske. Stålet skal også kunne motstå varmen på en bedre måte enn karbonfiber-materialet som SpaceX først vurderte å bruke.

– Jeg føler meg sikker på at et rustfritt stål-romskip vil bli lettere enn avansert aluminium eller karbonfiber på grunn av styrken og vekt vs temperaturen og det reduserte behovet for varmeskjold, skrev Musk i en tweet tidligere i januar.

Se SpaceX teste metallskjoldet: 

Fuglebæsj til besvær

Planen om å bruke kald væske for å kjøle ned romskipet blir imidlertid møtt med skepsis hos flere forskere.

– Hva om en fugl bæsjer på raketten og tetter noen av hullene? Når fartøyet returnerer – ingen kjøling kommer ut – og fartøyet overopphetes – hva da, spør Dwayne Day ifølge Business Insider.

Day var blant ekspertene som hjalp til med å undersøke hva som gikk galt med NASAS Columbia-romskip og mannskapet da det ble revet i stykker i luftrommet over Texas 1. februar 2003.

– Fordamper på grunn av ekstreme mengder energi og varme

Engelund er også bekymret over Musks valg av nedkjølingsmetode.

– Jeg har sett tilfeller der du får en tett kanal, noe som resulterer i umiddelbar overoppheting. En modell kan forsvinne i en hypersonisk vindtunnel. Den fordamper nesten, det er så mye energi og så mye varme, sier Engelund.

Det er ikke bare fuglebæsj som bekymrer kollegene – finmalt støv på Mars kan også utgjøre en trussel for nedkjølingssystemet.

– Musk er dedikert

Engelund er riktignok ikke 100 prosent pessimistisk når det gjelder Musks Mars-planer.

– De har overrasket mange og har mange smarte folk som jobber for dem – og Elon ser ut til å virkelig være forpliktet og dedikert til dette.

En testflyvning av Starship ventes senere iløpet av våren.

Tror du Elon Musk og SpaceX kan lykkes med sin oppsiktsvekkende Mars-plan?

 

Kilde:
Business Insider

Stikkord: Elon Musk, NASA, Starship. SpaceX