Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Apples ikoniske Mac-reklame fra 1984. (Ill.: Apple)

Dette er reklamene som gjorde Apple ikoniske – nå er det slutt

Mannen bak ble pensjonist i dag.

Sjefen for TBWA\Media Arts Lab, selskapet Lee Clow skapte for å hjelpe Apple med å markedsføre ikoniske produkter som iPod og Mac, har varslet at han slutter i sitt daglige arbeide: han er nå pensjonert.

De av dere som har fulgt med på Apples markedsføring de siste årene har nok merket store dupp i kvaliteten etter at Apple valgte å skape sin egen markedsføringsavdeling.

Så problemene som ville komme

For øvrig: vi intervjuet Ken Segall i 2016, en av Steve Jobs nærmeste medarbeidere innen PR.

Allerede den gang mente han at mye av magien hos Apple var borte, og at reklamefilmene langt ifra var gode nok, og ikke i nærheten av hva Clow skapte i sin storhetstid hos selskapet. Nå er nok en æra borte, og Apple sliter med dalende iPhone-salg, tar ikke sjanser og produserer i beste fall kjedelig reklame.

«Årene jeg tilbrakte å jobbe med denne tingen de kaller «reklame» har vært morsomme, utfordrende, givende, vanvittig – noen ganger smertefulle – men aller mest pur glede. Og jeg ville ikke endret en dag av det,» melder Clow i et brev (PDF).

Dette er reklamene som gjorde Apple til hva de er i dag - nå er det slutt
Lee Clow, legendarisk reklamemann, er nå pensjonist.

Ta en titt på noen av hans mest kjente verk:

Samtlige (66 totalt) PC vs. Mac:

Think Different med Steve Jobs (det var Richard Dreyfuss-versjonen som ble brukt eksternt):

Richard Dreyfuss:

Dette sier Tim Cook

«I løpet av hans lange samarbeid med Steve og Apple, fortalte Lee virkningsfulle visuelle historier som forhøyet ny teknologi med lidenskap, kreativitet og oppfinnsomhet som definerer vår egen menneskehet.»

«Han hjalp Apple gjennom utfordrende tider, og hans arbeid inspirerte publikum til å se utover horisonten samtidig som en spennende fremtid kom til syne. Lees samlede arbeid i løpet av fem tiår oset av klarsynhet, varme og entusiasme – og det er ingen tvil om at arbeidet vil inspirere og motivere generasjoner av «Crazy Ones».

 

Kilde:
PR Newswire

Stikkord: Apple, ipod, mac, markedsføring, reklame