Battlefield V får Battle Royale-modus. Men vi må vente en stund.
Battlefield V får Battle Royale-modus. Men vi må vente en stund.

Annonse


Denne Battlefield V-avgjørelsen ble kostbar for EA

EA har nedjustert sine salgsutsikter for det kommmende kvartalet etter skuffende interesse for Battlefield V.

Har ikke levd opp til forventningene

Spillet skal ha solgt en million færre kopier enn forventet, noe som blant annet skyldes økt konkurranse i markedet, både fra Fortnite, Red Dead Redemption 2, Call of Duty: Black Ops 4 og flere andre spill.

EA-aksjene sank med 18 prosent etter at nyheten ble kjent, ifølge Reuters.

«Spillindustrien har fortsatt veksten gjennom et år fullt av intens konkurranse og store forandringer. Siste kvartal i 2018 var vanskelig for Electronic Arts og vi har ikke levd opp til forventningene», sier EAs konsernsjef Andrew Wilson i en uttalelse.

Annonse


Ubeleilig timing

Battlefield V ble lansert 20. november etter å først ha vært utsatt på grunn av forsinkelser i utviklingen. Den opprinnelige planen var å slippe spillet 19. oktober.

«Vi tror at å utsette spillet var en riktig avgjørelse, men det plasserte oss i midten av feriesesongen, en tid hvor veldig mange spill selges billigere». Vi solgte rundt en million færre enheter enn vi trodde vi skulle gjøre», sier finansdirektør i selskapet, Blake Jorgensen.

– Vi valgte å prioritere andre funksjoner

I en tid der battle royal-konseptet herjer, valgte EA å utelate et slikt modus for Battlefield V da spillet ble lansert.

Battle royal kommer først til Battlefield V iløpet av våren. Moduset vil gå under navnet Firestorm.

«Vi valgte å prioritere andre funksjoner, inkludert enspilleropplevelsen, over battle royal-moduset. Dette året har battle royal blitt utrolig populært i skytespill. Som et resultat av denne avgjørelsen har vi slitt med å skaffe oss momentum», heter det i uttalelsen fra EA.

DICE: – For mye å gjøre

Dice har tidligere kommentert hvorfor de har utsatt battle royal. Selskapets Ryan MacArthur sa i fjor høst følgende:

– Vi vil være sikre på at hver introduksjon av nytt gameplay vil kunne stå på egne bein, og skille seg ut fra alt annet på en måte som lar spillerne fokusere på hver av dem. Så når vi ser på FireStorm og Combined Arms co-op-opplevelsen samlet, så skapes det en verden der det nesten er for mange ting å gjøre.

MacArthur hevder at selskapet vil at spillerne skal ha mye å se frem til og legge til rette for at man kan bruke mye tid på hvert enkelt modus.

 

Kilde:
EA

Annonse