Til tross for få innbyggere, er Norge på toppen av Tesla-statistikken.
Til tross for få innbyggere, er Norge på toppen av Tesla-statistikken.

Annonse


Elon Musk lover bedre service for Tesla-eiere

Tesla har i lang tid fått kritikk for sin mangelfulle service – lange ventetider og dårlig informasjonsflyt har vært noen av områdene selskapet har fått kritikk for.

I Norge har situasjonen vært spesielt kritisk. Norge er Teslas største marked i forhold til innbyggertall og i fjor lovte Elon Musk å gjøre «alt i sin makt» for å bedre service i landet.

Har tatt for lang tid

Nå har Tesla-sjefen nok en gang adressert problematikken med service. Musk innrømmer at de gjorde en feil da bestemte seg for å ha bildeler kun på sine distribusjonsvarehus.

– Jeg tror vi gjorde en strategisk feil da vi ikke hadde deler på våre servicesenter. Vi hadde dem i distribusjonsvarehus, noe som gjorde at det ble umulig å ha rask service. Bilen kom inn til service, deretter ble delene bestilt, og så tok det noen dager før reparasjonen kunne fullføres, sa Musk til sine investorer under en kvartalsrapport tidligere denne uken.

Annonse


Musk bedyrer at dette nå skal endre seg.

Her er tiltakene som skal sørge for en mer tilfredsstillende support og service for Tesla-kunder:

  • Økt fokus på mobile serviceflåter. «Vi trenger ikke murstein og mørtel. Vi kan heller få flere biler, ansette folk og distribuere raskt», sier Musk.
  • Øke servicefunksjonaliteten gjennom Tesla-appen. Dette innebærer å bestille servicetimer og avtale levering/henting av deler
  • Automatiske oppdagelser av feil: Tesla-bilene vil automatisk kunne foreta et anrop til en tauebil og bestille en lånebil hvis problemer oppstår
  • Forbedret distribusjon av deler: Teslas servicesentere vil få langt flere deler på lager for å redusere reparasjonstiden

1.000 ansatte må gå

Tidligere denne uken ble det kjent at 1.000 ansatte i Tesla mister jobben i et forsøk på å senke kostnadene for å kunne holde profitabel drift (og unngå konkurs).

Totalt skal Elon Musk kvitte seg med syv prosent av sine ansatte iløpet av året.

 

Kilde:
Electrek

Annonse