Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Lokale aktører er mer populære enn Apple i Kina. (Ill.: Pixabay)

Analytiker: – Apple er i ferd med å prise seg ut av markedet

Salget i Kina går dårlig. Lokale produsenter stjeler markedsandelene.

Tim Cook har selv bekreftet at etterspørselen til de nyeste iPhone-modellene er svakere enn forventet.

Markedet som er hardest rammet er det kinesiske. Kanskje er det fordi det finnes mange billigere, men gode alternativer til iPhone i Kina. Handelskrigen mellom USA og Kina pekes også på som en mulig årsak.

22 prosent færre iPhone-modeller

Men hva sier tallene? Analyse-selskapet Strategy Analytics har sett på det totale iPhone-salget i Kina. Tallene viser at Apple har opplevd en 22 prosent nedgang i iPhone-salg i landet.

Iløpet av fjerde kvartal 2018 skal Apple ha levert 10 millioner iPhone-modeller. Et stort tall, ja, men en god del mindre enn samme kvartal året før.

Fjerde kvartal 2017 var nemlig mye sterkere for Apple – da ble det solgt 14 millioner enheter.

Huawei, Oppo, Vivo og Xiaomi – alle kinesiske merker – er mer populær enn Apple i Kina. Og det gir mening – disse selskapene tilbyr forholdsvis kraftige telefoner til en langt billigere penge enn Apple.

Antall solgte smarttelefoner i Kina (2018)

  • Huawei: 105,1 millioner
  • OPPO: 82,8 millioner
  • Vivo: 79,3 millioner
  • Xiaomi: 50 millioner
  • Apple: 34,2 millioner

Kutter prisen

– Apple har vært under hardt press i Kina de siste tre årene. Pågående patentstrider med Qualcomm er en distraksjon, mens Apple blir kritisert for sine dyre utsalgspriser. Apple står i fare for å prise iPhone ut av Kina, sier strategianalytikeren Linda Sui i Strategy Analytics.

I et forsøk på å øke salget i Kina, har Apple redusert iPhone-prisen for tredjepartsdistributører. iPhone XR har fått det største priskuttet.

 

Kilde:
Macrumors

Stikkord: Apple, huawei, iphone, oppo, Vivo, xiaomi