Flere medier skriver at Google har foreslått en endring i nettleseren som i praksis kommer til å sette en eneste stor brems på applikasjoner for annonseblokkering slik man er vant til.
Blokkeringsutvidelser har blitt bedre
Utviklere bak slike applikasjoner har gjennom årene satt sammen sofistikerte programmer for å blokkere annonser slik at det gjøres så effektivt som mulig: fra å bare hindre lasting av reklamebokser i nettleseren har det gått til at det er mer vanlig å utvikle disse slik at et nettsted blir omgjort av reklameblokkeren slik at det ser helt normalt og reklamefritt ut.
Nå foreslår Google endringer som skal påvirke utvidelsesplattformen til Chrome, der et av konsekvensene blir langt mindre effektive utvidelser for blokkering av reklame. Slik de er i dag bruker utvidelsene Chromes egne “webRequest”-API til å blokkere spesifikke HTTP-forespørsler, noe nettleseren hver eneste gang må bekrefte etter en gjennomgang.
Ny API
For å unngå den noenlunde unødvendige prosessen, foreslår Google derfor et nytt system hvor reklameblokkere tvinges til å bruke en API kalt “declarativeNetRequest” som i stor grad er lik den man finner i Adblock Plus-utvidelsens måte å blokkere reklame på. Her er det en begrensning på 30000 såkalte regler i systemet, mens andre annonseblokkere passerer dette tallet med god margin.
Annonse
Skaperen av uBlock Origin har gått hardt ut mot selskapet, og gir tydelig uttrykk for at endringene ikke faller til Chrome-brukernes gunst. Han argumenterer med at utvidelser i nettleseren er ment til å gi brukerne fordeler, men at en såpass stor endring i API-en svekker nytten betraktelig.
Ønsker tilbakemeldinger
Google på sin side påpeker at endringene ikke har blitt implementert, og at det er forslag som de veldig gjerne tar i mot brukernes tilbakemeldinger på. Prosessen er likevel i gang, og Google forteller at de underveis skal gi oppdateringer etterhvert som arbeidet pågår.
Kilde:
9To5Google
Annonse