Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Facebook sliter med at flere fra den yngre målgruppa faller fra. Kan LOL være redningen? Vi tviler. (Ill.: Pixabay)

«LOL» er Facebooks desperate forsøk på å vinne tilbake unge brukere

Nok en meme-basert tjeneste er på vei.

Facebook har i lengre tid opplevd brukerflukt fra den yngre garde, og de prøver nå desperat å hente dem tilbake.

Appen LOL er det nyeste tilskuddet i dette forsøket. Dett er en enkel app som viser en nyhetsstrøm med såkalte memes og bilder i GIF-formatet.

Facebook tester i første omgang appen blant 100 ungdomsskoleelever i USA.

Ikke spesielt revolusjonerende

LOL skal være en slags blanding mellom Snapchats Discover-funksjon, og Instagram Stories. Ideen er enkel og langt i fra original; her skal man servere den yngre målgruppa morsomme bilder og videoer.

Appen inneholder blant annet kategoriene «For You», «Animals» «Fails» og «Pranks», og henter innholdet fra de største meme-sidene på Facebook.

Facebook har overfor TechCrunch bekreftet at de tester tjenesten. Når den blir tilgjengelig for offentligheten vites ikke.

– Pinlig konsept

Kilder som har testet funksjonen, hevder overfor TechCrunch at det hele føles «pinlig». Videre begrunnes dette med at det virker som Facebook prøver å være ung og kul, men at produktet ikke er noen av delene. Noe av grunnen skal være at innholdet ofte er flere uker gammelt, og at brukerne har sett det meste før.

Kan Facebook med dette klare å appellere til en målgruppe som til stadighet ser ut til å foretrekke andre plattformer? Vi tviler.

 

Kilde:
TechCrunch

Stikkord: app, facebook, LOL