Hopp til navigasjon Hopp til innhold
GDPR-loven trådte i kraft i mai i fjor. Personvernaktivisten «noyb» ville teste om de største IT-aktørene følger loven. (Ill.: Pixabay)

Apple, Netflix, Spotify og flere klages inn for brudd på EU-lov

Fersk lov krever innsyn i data som samles inn. Men nesten ingen vil utlevere dem.

Personvernforordningen (GDPR), som tråde i kraft i fjor, skal styrke og harmonisere personvernet i EU.

En østerriksk personvernaktivist som har sendt inn klager på vegne av ti personer, mener nå at flere store selskaper har brutt denne loven.

Bestod ikke testen

Loven sier at forbrukere har rett til å kreve innsyn i hvilke data selskaper har samlet inn om dem. Aktivisten Max Schrems, som kaller seg noyb (None Of Your Business), ville teste dette, så han ba om data fra blant annet YouTube, Netflix, Spotify, Apple og Amazon.

Ifølge noyb bestod ikke selskapene testen. Flere av selskapene oppga noe data, men langt i fra det som loven krever.

Ingen av selskapene kunne for eksempel oppgi relevant bakgrunnsinformasjon som kan hjelpe konsumerne med å finne hvordan dataene deres blir brukt. GDPR-loven sier imidlertid at konsumere skal få denne informasjonen.

GDRP-brudd
Denne oversikten viser at flere tunge teknologiaktører utleverer for lite informasjon i forhold til hva som kreves av GDPR-loven. (Ill.: noyb)

Kan bli skyhøye bøter

Konsekvensene kan bli alvorlige for selskapene som ikke følger loven. GDPR anslår at de kan bøtelegge selskapene med opptil fire prosent av deres globale inntekter hvis det oppdages brudd på reglene.

– Mange tjenester setter opp automatiserte systemer som responderer på krav om innsyn. Men de er ofte ikke i nærheten av å tilby dataene som brukerne har rett til å se, sier Schrems i en uttalelse, og legger til:

– Dette fører til brudd på brukernes rettigheter, ettersom disse systeme er bygget for å holde tilbake informasjon.

Noyb har sendt inn klager på vegne av ti personer. Det ventes nå at selskapene må svare på anklagene.

 

Kilde:
CNBC

Stikkord: amazon, Apple, eu, gdpr, spotify