Nye Leaf er utstyrt med en motor som gjør forbikjøringene dine til en lek samtidig som den byr på langt bedre rekkevidde.

Annonse


Nye Nissan LEAF e+ avslørt – er den sporty nok for deg?

Vi har i lang tid vært spente på Nissans planer for Leaf i tiden som kommer, og nå har de annonsert den nye Leaf-plattformen på 62kWh på årets Consumer Electronics Show som for alvor har startet i Las Vegas.

Nesten tiårsjubileum

Nå som Leaf snart går inn i sitt tiende år siden bilen ble produsert for første gang har Nissan mange flere øyne rettet mot seg enn den gang i 2010 da det var mye mindre interesse for deres elektriske biler. Etter mange utsettelser og det mange mener er en sen lansering har de endelig vist den fram, og godbitene er mange: det starter med 217 hestekrefter og slutter med en estimert rekkevidde omkring 360 kilometer. Lansering i Europa er satt til sommeren.

Begrenset antall

Den nye modellen kalles LEAF 3.ZERO e+ Limited Edition her til lands og starter på 373 000 kroner – av denne er det 5000 eksemplarer som produseres og bestillingene har allerede startet.

I tillegg til en kraftigere motor som garantert gir et drag du kan sette pris på og en rekkevidde som sammenlignes med de beste el-bilene på markedet så har bilen en 62kWh-batteri som kun er 5mm større enn den man finner i dagens Leaf på 40kWh. I tillegg er det på plass 70kW CHAdeMO-lading, hvor hurtiglading er begrenset til 100kW.

Annonse


Langt kraftigere

For mulig interesserte av den nye Leaf-modellen er den økte rekkevidden sannsynligvis den største nyheten, men den sterke motoren er en tilsvarende kraftig oppgradering fra eldre Leaf-modeller: den produserer 45 prosent mer kraft og et dreiemoment på 340Nm.

Disse tallene åpner for langt bedre akselerasjon som særlig i høye hastigheter kan komme deg til gunst: du kan akselerere fra 80 kilometer i timen til 120 kilometer i timen 13 prosent raskere, noe som forenkler forbikjøringer og lignende. Topphastigheten har også økt med omtrent ti prosent til 157 kilometer i timen.

Garanti på batteripakken

Til manges skuffelse er det bekreftet at battericellene kommer fra LG og kjøles passivt, noe som hittil har vært problematisk. Uansett, Nissan tilbyr garanti på batteriet som strekker seg til 160 000 kilometer eller åtte år, avhengig av hva som kommer først.

Kunne du tenkt deg nye Leaf?

Kilde:
Nissan, pressemelding

Annonse