Volkswagen har ikke vært på latsiden etter dieselskandalen, med I.D.-kjørtetøyene kompenseres det fullt ut for den negative omtalen de har fått i forbindelse med skandalen.

Annonse


– Gir rett under 500 kilometers rekkevidde for prisen av en Golf

Jürgen Stackmann i Volkswagen har avslørt detaljer rundt deres kommende elektriske biler i I.D-serien som er tiltenkt masseproduksjon og som Volkswagen tilsynelatende ikke har noen planer om å spare kruttet på. Blant detaljene går det fram hvordan man kjøper en slik modell og hvor lang rekkevidde de har.

Inngangsmodellen gir 330 kilometers rekkevidde

Etter WLTP-metoden har den rekkevidde på 550 kilometer, 470 etter den strengere EPA-standarden. I.D-kjøretøyene havner i en ganske overkommelig prisklasse som for nå sammenlignes med prisen på en moderne diesel-Golf som kan sies å ligge mellom 200 000 og 270 000 kroner. Bilene kommer i konfigurasjoner med kort og lang rekkevidde: det minste batteriet som utgjør inngangsmodellen holder ifølge Top Gear til omkring 330 kilometer.

Bedre system for bestilling

Neo som bilen er antatt å hete når den entrer produksjonsfasen, kan bestilles på nett med et system som minner om hvordan en bestiller Tesla om dagen. Stackmann forteller at kundene kan velge mellom ulike modeller og tilhørende rekkevidder, farger og spesifikasjoner ellers med langt færre klikk enn tradisjonelt.

Annonse


Bilene skal visstnok være begrenset til å kjøre i en maksimal hastighet på 160 kilometer i timen, og en interessant detalj er at den tyske bilprodusenten har satt i gang et initiativ for væskekjøling av battericellene med hurtiglading opp til 125 kW, 25 kW mindre enn det Teslas superladere kan putte ut. Dette gir opptil 400 kilometer rekkevidde på bare en halv time. For hjemmelading tilbys solide 11 kW.

Flere detaljer blir sannsynligvis avslørt i månedene som kommer, da vi forventer en fullstendig avsløring i året som kommer og selve lanseringen året etter det.

Kilde:
Engadget

Annonse