Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Utviklere får beholde langt mer av inntekene sine om de velger Discord som distribusjonsplattform. (Ill.: Discord)

Dette skal Discord gjøre for å ta Epic Game Store og Steam

Spill: – Det koster ikke 30 prosent av inntektene å distribuere et spill.

Discords spill-butikk ble lansert i oktober i beta-versjon.

2019: Steam vs. Epic Games Store vs. Discord

Og nå i desember har de mer informasjon å dele i forhold til hvordan de ønsker å bli et mer populært alternativ, på lang sikt, enn Epic Games Store og Steam: ved å tilby utviklerne 90 prosent av inntektene om de velger dem.

Tilbudet starter opp neste år. Den nåværende inntektsfordelingen er 80 prosent til Discord.

Epic Games gir 88 prosent av inntektene til utvikleren, mens Valves Steam tar 30 prosent (men, jo mer spillet omsetter for, jo bedre blir inntektsfordelingen for utvikleren, et tilbud som startet i oktober i år).

Dette kritikerroste spillet er helt gratis i Epic Games Store

Over 200 millioner har brukt Discord

I løpet av nesten fire år, så har over 200 millioner mennesker brukt Discord, skryter selskapet i pressemeldingen, og spør seg samtidig om det egentlig er nødvendig å ta 30 prosent av andelen.

Discord skriver blant annet:

«Tidligere i år skjønte vi at vi stod foran en forandring i spillbransjen. Vi snakket med mange utviklere, og mange av dem føler at dagens butikker ikke tjener sine 30 prosent av den vanlige 70/30-inntektsandelen. På grunn av dette ser vi nå utviklere som lager sine egne butikker og springbrett for å distribuere spill, i stedet for å fokusere på det som er veldig viktig – å lage gode spill og dyrke fantastiske samfunn.»

«Vi spurte oss selv hvorfor det koster 30 prosent å distribuere et spill? Er dette den eneste grunnen til at utviklerne lager sine egne butikker?».

– Nei, dette stemmer jo ikke

Discord mener at de kan gjøre det langt billigere for utviklerne, og sier det ikke er nødvendig å ta beslag på 30 prosent av inntektene i 2018.

Dette kan bli spennende, for Discord varsler tjenesten kan bli enda rimeligere etterhvert som de optimaliserer:

«Fra 2019 skal vi utvide tilgangen til Discord-butikken og vår ekstremt effektive spilloppdaterer, ved å lansere en selvbetjent spillpubliseringsplattform. Uansett hvilken størrelse, fra AAA til enkeltpersoner, så kan utviklere selv publisere på Discord-butikken med 90 prosent inntekterandel. De resterende 10 prosent dekker driftskostnadene, og vi vil undersøke å senke dette ved å optimalisere vår teknologi og gjøre alt mer effektivt.»

Tjenesten vil også fokusere på å kommunikasjon mellom utviklere og fans, og forbedre verifiserte servere, og utvide muligheten ved å legge til enda mer innhold i aktivitetsstrømmen.

 

 

Kilde:
Discord

Stikkord: discord, EpicGames, epicgamesstore, Spill, steam