Annonse


NÅ MED NY VIDEO-TEST: GoPro Hero 7 – silkemyke bevegelser uten slingrebøyle

Det er ingen hemmelighet at GoPro har slitt i motbakke de siste par årene. Kamerasalget har falt og dronesatsningen Karma ble en tilnærmet katastrofe. Alt avhenger derfor av at årets kameranyhet skal bli en suksess på markedet.

Årets nye finesser markedsføres med adjektiver som “hyper” og “super”. Vi har sett nærmere på årets nye toppmodell GoPro Hero7 Black. Har GoPro oppfunnet kruttet nok en gang?

Oppdatert, 23:25:

Vi beklager feil med den originale test-videoen. Her er den nye og korrekt:

Annonse


«Hypersmooth gimbal like stabilization»

Også årets toppmodell kommer i den velkjente kombinasjonsinnpakningen bestående av en pleksiglass-boks på toppen av en kartongeske. Et aluminiums-skilt forteller at kameraet har «Hypersmooth gimbal like stabilization». Det er med andre ord liten tvil om hva som er nytt denne gangen. Og siden ingen liker ustabile opptak som er fulle av rystelser og hoppende bevegelser skal dette bli spennende å test ut.

Som vanlig er det eneste festetilbehøret du får med på kjøpet to selvklebende fester. Dette gjør det mulig å montere GoPro-kameraet på en hjelm og lignende. I praksis betyr dette at du må kjøpe ekstra tilbehør for å full glede av ditt nye kamera.

For de fleste vil nok dette være et håndtak eller en selfie-stang. For nybegynnere er det en jungel av festedingser og også GoPro har nok innsett dette og har sammen med Hero7-serien annonsert tre forskjellige pakkeløsninger bestående av to fester og en oppbevaringsveske. Disse heter henholdsvis Adventure kit, Sports kit og Travel kit og er prisgunstig sammenliknet med separate kjøp.

Sportspakken består for eksempel av en brystsele og et rørfeste og har tidligere vært solgt som en «Ski pakke» uten den kompakte bærevesken. For den prisbevisste finnes det et utall tilbehørspakker til aktivitetskameraer fra tredjepartsleverandører som er kompatible med GoPro sitt trefingerfeste.

Annonse:

Minimale maskinvareendringer

Utseendemessig er det lite som skiller Hero7 Black fra de siste års modeller. Den vanntette formfaktoren er den samme som vi har sett siden Hero5. Men for første gang er «black» utstyrt med en sort farge. Og den anonyme merkingen på venstre side er forlatt til fordel for «Black 7» i hvitt. Eksteriøret har forøvrig et noe glattere utseende enn tidligere. Om vi ikke skal kalle det «billigere» så fremstår det i hvert fall som «enklere».

Se vår video-sammenligning:

https://www.youtube.com/watch?v=xBDracd1Ni4&

Hero7 Black har nesten den samme maskinvaren som fjorårets Hero6.

Både bildebrikken IMX277 fra Sony og kameraprosessoren GP1 som GoPro har utviklet i samarbeid med brikkeprodusenten Socionext er på plass. Den mest markerte endringen er at mengden med arbeidsminne har økt fra 1 GB til 2 GB. I tillegg har kameraet fått på plass en krets som skal beskytte USB-C-inngangen bedre mot feilspenninger. Det er også montert inn en krets som gjør at Hero7 Black kobles kjappere opp mot iPhone-telefoner. Er du Android-bruker er det meste som før.

Med kun 1 GB ekstra minne som «nyhet» får man følelsen av at mesteparten av endringene fra Hero6 til Hero7 Black ligger i programvaren. Men denne ekstra gigabyten med minne er altså det som gjør årets forbedrede bildestabilisering mulig. Det ekstra minnet brukes til en større bildebuffer slik at algoritmen nå kan analysere kamerarystelsene over et lengre tidsvindu og deretter korrigere for disse.

Brukeregenskaper

GoPro har redesignet brukergrensesnittet på Hero7 Black slik at det skal fremstå både mer elegant og enklere å bruke. Resultatet er blandet i mine øyne. Innstillinger i «preferences» virker mer logisk å finne frem i. På hovedskjermbildet derimot synes jeg ting var bedre før. Da LCD-skjermen er i 4:3-format får man sorte områder når man filmer i 16:9 modus.

Dette ubrukte arealet brukes til en menylinje for oppløsning og bildehastighet etc på Hero6, mens det på Hero7 Black er denne informasjonen flyttet lengre opp fra kanten og dekker dermed noe av videobildet uansett bildeaspekt. En annen ting er at fontstørrelsen faktisk er hakket mindre på Hero7 og for de av oss som befinner seg i lesebrillealderen er det et klart minus.

En ting jeg liker i det nye brukergrensesnittet er at du nå kan velge å avspille høyhastighetsopptak i sakte-film og dermed se resultatet på kameraskjermen med en gang.

Hero7 Black omfavner for første gang i GoPro sin historie fotografering av både stillbilder og video i STÅENDE format. Dette er selvsagt beregnet for direkte posting til Instagram og Snapchat.

En annen for-første-gang finesse er en selvutløserfunksjon for stillbilder. Du kan velge mellom en forsinkelse på tre eller ti sekunder og kameraet teller ned tiden både på hovedskjermen og den lille LCD-skjermen på fronten. Hvorfor har det tatt så lang tid å få på plass en slik finesse?

GoPro har også lansert en funksjon for de som oppdager at de aldri orker å se igjennom en halvtime lange opptak i ettertid. Du kan innstille kameraet slik at det begrenser lengden på filmopptaket ditt til enten 15 eller 30 sekunder. En rødfarget «orm» kryper rundt kanten på skjermen slik at man får en enkel kontroll over når opptaket er slutt. Bruker du kameraet til en selfie kan du se på en nedtelling av den valgte tiden på LCD-skjermen foran.

Lydkvalitet

Da Gopro innførte den vanntette formfaktoren med Hero5 ble lydkvaliteten fra de innebygde mikrofonene noe redusert sammenliknet med feks en Hero4 i ramme. Men satte du en Hero4 inn i det medfølgende undervannshuset ble lyden dårlig, men du fikk i hvert fall muligheten til å bruke kameraet uten undervannshuset dersom lydkvaliteten var viktigere enn beskyttelse mot elementene. I Hero7 har GoPro forbedret de vanntette membranene over mikrofonene for å gi en bedre høyfrekvensgjengivelse enn på de to foregående modellene.

For å kunne spille inn en enda bedre lydkvaliteten skulle jeg ønske at GoPro nå hadde kommet med en mulighet for å koble til en trådløs blåtann-mikrofon. Dette er en finesse som er nevnt i patentene til den stemmestyrte Remo-fjernkontrollen som nå er utgått. Dette kunne gjort kameraet bedre egnet til både familieopptak og videoblogging. Dagens løsning for å få bedre lydopptak er fortsatt en upraktisk og klumpete mikrofonadapter som må plugges inn i USB-C-kontakten.

Bilde og video

Bildeoppløsning og bildehastigheter på Hero7 Black er identisk med Hero6. Du kan filme i 4K med 60 b/s (bilder i sekundet) og hele 240 bilder/sekund i HD-oppløsning. I PAL-modus henholdsvis 50 og 200 b/s.

Det skal sies at bildekvaliteten faller merkbart når du beveger deg over 60 bilder/sekund. Med 240 b/s må sensoren bruke både pixelbinning og subsampling for å redusere sensorens native oppløsning til HD. Men du kan få en fantastisk effekt med 8x saktefilm. Utrolig nok får du «hypersmooth» bildestabilisering også i 4K/60, mens 1080/120 bruker samme stabilisering som i Hero6. Den høyeste bildehastigheten er uten videostabilisering.

Nytt av året er muligheten til å  bruke H.265/HEVC videokomprimering i alle oppløsninger og bildehastigheter. I Hero6 brukte man kun HEVC på de høyeste bildefrekvensene og H.264/MPEG-4 AVC på de resterende. Selv om HEVC krever litt mer av maskinvaren i din telefon eller PC så er HEVC i prinsippet støttet i alle nyere modeller. Fordelen er bedre bildekvalitet og/eller samtidig færre bit i bruk på minnekortet. I de tre modusene 4K/60, 2.7K/120 og 1080/240 bruker uansett Hero7 Black kun HEVC. Har du eldre maskinvare kan du transkode HEVC til AVC med tredjepartsprogramvaren Handbrake.

Er det en ting som kjennetegner materiale filmet med en GoPro så er det den ekstreme vidvinkelen man får med kameraets fiskeøyelinse. Dette er en ultra bred vidvinkel-linse som gir en geometrisk fortegning i form av skjeve linjer i bildeutsnittets ytterkanter. En slik ekstrem vidvinkel er perfekt for selfier med deg som hovedperson og samtidig få med mesteparten av landskapet rundt.

I andre sammenhenger der man ønsker en tradisjonell rettlinjet gjengivelse uten fortegning av bildet (rektilineært) er fiskeøyelinsen ikke optimal. Heldigvis innførte GoPro et «linear» bildeutsnitt i sine kameraer da Karma dronen kom på markedet i 2016. Her brukes software til å konvertere fiskeøyefortegningen til et rektilineært utsnitt under opptak. Dessverre kan denne funksjonen fremdeles ikke brukes i 4K oppløsning. Ønsker du et lineært bildeutsnitt er du begrenset til 2.7K/50 og 1080/50 dersom du trenger «hypersmooth» eller 1080/100 med standard bildestabilisering.

Dersom du ønsker et rettlinjet bilde i 4K må du som før anvende en linsekorreksjon i videoredigeringsprogrammet ditt for å “dewarpe” bildet.

GoPro sitt eget mediateam, som bruker Adobe Premiere til videoredigering, er kjent for å fjerne mesteparten av fiskeøyefortegningen fra materiale som brukes i GoPro sine egne reklamevideoer. Litt juks kanskje, men det er nå en gang slik at mye av bilde-utrykket i en ferdig film skapes mens man polerer innholdet med fargekorrigering og andre justeringer etter at selve opptaket er gjort.

Supersmooth bildestabilisering

GoPro lanserte bildestabilisering i to akser i Hero5 i 2016. Deretter kom bildestabilisering langs tre aksler i Hero6 året etter. Selv om stabiliseringen var helt grei til actionfylt håndholdt bruk kunne den ikke måle seg med en mekanisk stabilisator. Årets nyvinning «hypersmooth» er en videreutvikling av stabiliseringen vi finner i Hero6.

Det er fremdeles elektronisk bildestabilisering i tre akser uten en eneste bevegelig del. Og det er jo en fordel i et aktivitetskamera som ofte blir utsatt for harde påkjenninger. Alternativer som optisk stabilisering med bevegelige elementer i linsen eller en bevegelig sensor har til nå vært sett på som de beste løsningene. Samt mekanisk stabilisering av hele kameraet ved hjelp av en såkalt slingrebøyle («gimbal» på engelsk). GoPro lanserte sin egen mekaniske stabilisator sammen med Karma-dronene. Og denne er fortsatt i salg sammen med et utall alternativer fra tredjepartsleverandører som DJI, Feiyutech, Zhiyun, etc. Nå GoPro skryter på seg «gimbal like stabilization» er det altså fordi stabiliseringen i Hero7 Black markedsføres som nesten like god som en mekanisk slingrebøyle.

En mekanisk stabilisator fungerer like bra på alle bildehastigheter og oppløsninger så allerede her ser man en liten begrensning i den elektroniske varianten. Men siden «hypersmooth» kan brukes på alle de normale bildehastighetene (25 eller 30 og 50 eller 60 bilder i sekundet) så er denne begrensningen ikke så veldig påtrengende i praktisk bruk.

Jeg har filmet mye med hypersmooth bildestabilisering under testperioden og er i utgangspunktet veldig imponert over det som GoPro har fått til med sin elektroniske stabilisering. Både rystelser under gåing, løping, båtkjøring i bølger og fra en radiostyrt Nikko beltebil ble effektivt jevnet ut av den elektroniske stabilisatoren.

Feilene i bildet oppleves som ubetydelige i de fleste tilfeller. Hypersmooth ser også ut til å håndtere opp/ned bevegelser bedre enn en mekanisk stabilisator. Når man går vil man normalt få en gyngende bevegelse av kameraet når man bruker en slingrebøyle. Ikke overraskende kan elektronikken flytte bildeplanet opp og ned, mens mekanikken kun kan korrigere for skjevheter i vinkelen. Dette er kort og godt veldig imponerende. Som tidligere stabilisatorer i GoPro så beskjærer hypersmooth ca 10 prosent av bildeutsnittet når den er i bruk.

Men er det på tide å droppe slingrebøylen helt slik reklamen til GoPro antyder? Jeg driver mye med urban utforsking i mørke bunkere og tunneler fra andre verdenskrig. Jeg bruker såpass mye lys at jeg får helt greie opptak av dette når jeg bruker et GoPro kamera i Karma Grip (GoPro sin egen mekaniske stabilisator). Under slike dårlige lysforhold faller imidlertid «hypersmooth» stabiliseringen sammen og man opplever at deler av motivet flyter rundt som en gelé inne i bilderuten. Dersom hele motivet er dårlig belyst, som for eksempel under skumring tidlig på kvelden, får hele bildet fort et grøtete og udetaljert preg.

Opptak gjort under dårlige lysforhold bærer også preg av at GoPro bruker en ganske aggressiv støyreduksjon på mørke motiver. Det er tross alt begrenset hvor god lysfølsomheten en 1/2,3 tomme stor sensor har. Jeg skulle ønske at nivået på støyreduksjonen kunne vært valgfri i Protune-menyen.

Dette er en dårlig på

En svakhet ved Hypersmooth er at det ikke takler en hurtig sideveis panorering så veldig godt. Panoreringen får en ganske rykkete bevegelse. Bildet henger liksom igjen et øyeblikk for deretter å flytte på seg. Dette gjentar seg flere ganger. Nå skal man alltid være forsiktig når man panorerer sideveis og unngå hurtig panorering, men det gjelder i større grad linser som ikke er så vidvinkel som på GoPro. Uansett bør man forflytte kameraet rolig for å unngå strobing og juddder i bildet. Må man bruke en rask panorering kan man slå av hypersmooth et øyeblikk. På brukerforumet til GoPro er det opplyst at denne svakheten skal forbedres i neste utgaven av fastvaren som kommer i desember 2018.

Den kraftige vidvinkellinsen til GoPro er av naturlige grunnes ganske følsom for sollys inn i linsen fra sidene og forfra. Kameraet har ikke noen solblender å snakke om, bortsett fra beskyttelsesglasset. Selv om linsen på både Hero7 Black og Hero6 ser helt like ut for øye, så er det en merkbar forskjell på hvordan de håndterer slikt strølys. På Hero6 kan man oppleve at det noen ganger oppstår en veldig markert lilla linje der sollyset skjærer inn, men denne effekten er kraftig redusert på Hero7 Black. Noen av «panserglassene» som brukes kan gi spesielle lysbrytninger, men både frontglasset på Hero7 Black og Hero6 er oppgitt til å bruke Corning Gorilla glass. Det er derfor ukjent om denne forskjellen skyldes at frontglasset er av enn annen type.

Min konklusjon er at hypersmooth bildestabilisering er veldig imponerende i dagslys og bortimot ubrukelig i mørke omgivelser. Dette er forsåvidt akkurat det samme som man opplever med den elektroniske stabiliseringen i Hero6. Dette er mer en observasjon enn en kritikk. Du kan bruke en mekanisk stabilisator i slike tilfeller. GoPro blir heller ingen lysmester i mørket på grunn av sin lille bildesensor. Det finnes tross alt mange andre kameraer å bruke dersom god ytelse under dårlige lysforhold er viktig. Og ingen av de har en 1/2,3-tomme stor sensor!

Siden hypersmooth ikke kan holde en rett horisont på samme måte som en mekanisk stabilisator kan det være en mulighet å sette Hero7 Black på en en-akse stabilisator av typen Noir Matter Quark (sprutsikker og forholdsvis dyr) eller Wewow Sport Pro.

TimeWarp

De fleste er sikkert kjent med prinsippet bak en timelapse. Man tar en serie med enkeltbilder med et fast intervall mellom hver eksponering for deretter å sy sammen enkeltbildene til en video etterpå. Resultatet er en videosnutt der alt foregår mye raskere enn i det virkelige liv. Mens man tidligere måtte sy sammen enkeltbildene til en ferdig film med et program på PC-en lager nå både GoPro og andre moderne kameraer videofilmen automatisk. For å få en litt mer spenstig timelapse kan man bevege kameraet langsomt underveis ved hjelp av en motorisert slider (dyrt) eller roterende eggtimer (billig).

En timelapse der kameraet beveger seg over større avstander mens man fotograferer kalles for en hyperlapse. Dette kan gjøres for eksempel ved å feste GoPro-kameraet til en bil mens man kjører bortover en vei. Skal man lage en hyperlapse i andre miljøer kreves det normalt at man flytter kameraet sakte rundt mens det står på et stativ. Alternativt kan man bruke en mekanisk stabilisator mens man går rundt.

TimeWarp er GoPro sin løsning på å filme hyperlapser mens kameraet er i bevegelse. Kort og greit betyr det at hypersmooth stabilisering er aktiv mens du fotograferer en hyperlapse. Hyperlapsen kan dermed lages mens du holder kameraet i hånden og går rundt. Og dette fungerer overraskende bra. Istedenfor å filme en lange og kjedelig forflytning i sanntid kan man nå enkelt og greit lage en hyperlapse for å illustrere forflytningen

Er Hero7 Black verdt pengene?

Ja, jeg gir tommelen opp for GoPro sin siste nyvinning. Ingen liker å se på video med rystelser og «hypersmooth» leverer varene i omgivelser med dagslys. På en måte er stabiliseringen genial for situasjoner som man normalt forbinder med et aktivitetskamera.

Fra slalåmbakken til fallskjermhoppet. Her vil man normalt ikke ønske å bruke en stor og klumpete stabilisator. Samtidig vil en typisk familie-bruker kanskje ha størst glede av å bruke en mekanisk stabilisator slik at man får en vannrett horisont etc. Det er på en måte motsatte av reklamen til GoPro. Denne forteller mellom linjene at «slingrebøylen» nå er helt ute. GoPro har rett i at du kan klare deg helt fin uten en mekanisk stabilisator, samtidig så får du i mange sammenhenger fortsatt en klar fordel ved å bruke en i mine øyne.

«Hypersmooth» blir derfor enda et verktøy for å skape video uten rystelser. Entusiasten vil nok fortsatt ønske seg begge deler. Hvis man er en glad amatør, som ikke ønsker å fylle tursekken med kamerautstyr, gir Hero7 Black deg verktøyet du trenger for å filme stabile videobilder uten å bruke en krone ekstra. Bortsett fra en selfiestang da.

+ Stabiliseringen er sensasjonelt god i dagslys
+ Lydkvaliteten er forbedret
+ Markedets beste formfaktor for et aktivitetskamera

– Den innebygde stabiliseringen fungerer dårlig under reduserte lysforhold
– Fremdeles ingen mulighet for en trådløs blåtannmikrofon
– Fremdeles ikke “linear”-bildeutsnitt i 4K oppløsning

Annonse