Hopp til navigasjon Hopp til innhold
iPhine X, 8 og 8 Plus ble raskere tatt i bruk enn de nyeste modellene. (Ill.: Mixpanel)

Denne grafen bør skremme Apple

Langt færre har gått over til selskapets nye toppmodeller.

Selskapet Mixpanel tilbyr analyser som blant annet viser hvor stor andel som tar i bruk iOS-versjoner, men ikke bare det – dataene viser også  hvor mange som tar i bruk hver iPhone-modell.

I det siste har en rekke medier meldt at årets iPhone-salg går unormalt tregt, og at Apple sliter med å overbevise kundene om å kjøpe en av de nye modellene, XS, XR, eller XS Max.

Dataene fra Mixpanel kommer fra et analyserammeverk som finnes på innsiden av apper og mobilutgaver av nettsider. Disse kan tilby informasjon om både iPhone-modeller og en rekke andre detaljer.

Dette viser Mixpanel-dataene

iPhone Xr modellen selger best hver uke (dette bekreftet også Apple forrige måned). Det finnes riktignok dager der iPhone XS og XS Max selges mest, men totalt sett, på ukesbasis, vinner XR.

Analysene inneholder mange tall, men det vi synes er mest interessant, er å se på andelen som har gått over til de nyeste modellene i år, versus i fjor.

Det er ingen hemmelighet at iPhone 8, iPhone 8 Plus og iPhone X fortsatt er populære telefoner, og Mixpanel-tallene viser at de ble tatt i mot langt bedre av brukerne enn årets toppmodeller.

For se her: 

Fem uker etter lansering, nådde iPhone XR en markedsandel på 1,5 prosent. iPhone 8 og 8 Plus derimot, hadde 3,6 prosent på samme tidspunkt etter lansering.

Videre viser tallene at iPhone X sikret seg en andel på 7 prosent to måneder etter lansering.  iPhone XS og XS Max derimot, nådde 5 prosent på samme tid.

Med andre ord: dataene viser altså at årets toppmodeller har en tregere start enn fjorårets modeller. Joda, iPhone XR er fortsatt den bestselgende telefonen til Apple, men salget går tregere enn hva Apple har forventet.

 

 

Kilde:
9to5Mac

 

 

Stikkord: Apple, iphone, Max, xr, xs