Epic Games mener at konkurrentene overdriver kostnadene sine til de grader når de skal gjøre opp fortjenesten sin.

Annonse


Dette mener Epic Games at Steam gjør feil

For spillinteresserte var det nok litt stas å høre at Epic Games har sin egen spillbutikk på vei i går. Epic Games Store åpner for at andre utviklere kan tilgjengeliggjøre spillene sine på plattformen, og de lover utviklerne 88 prosent av inntektene ved spillsalg.

Erfart masse med Fortnite

I en kort runde med spørsmål og svar hos Game Informer fortalte grunnleggeren og nåværende administrerende direktør Tim Sweeney at de har lært masse om å styre en digital butikk på PC gjennom erfaringen deres med Fortnite. I en veldig ærlig uttalelse begrunner han med enkel matematikk hvordan de kan være i stand til å operere på måten de gjør.

Lave kostnader

Sweeney kanaliserer nemlig noen få prosentandeler til prosessering av betaling ved et digitalt kjøp, mindre enn 1.5 prosent for distribusjon av nytt innhold (dette er gitt at spillene mottar oppdateringer like hyppig som på Fortnite, da analysen er basert på dette spillet) samt mellom en og to prosent på variable operasjonelle kostnader og kostnader knyttet til service og support.

Dette tillater Epic Games å kreve langt mindre av salget enn konkurrenter som Steam (som for øvrig er den klare markedslederen), som Sweeney indirekte karakteriserer som grådige med opplysning om at disse krever 30 prosent av salget blant annet fordi de overdriver kostnadene sine.

Annonse


Sweeney forteller avslutningsvis at de tar sikte på å starte smått med en liten samling ment for både PC og Mac før årsslutt, med ambisjon om å ekspandere rundt sommertider neste år. Han går langt i å gi uttrykk for at de tenker langsiktig med sin nye satsing, og forteller dessuten at selskapet funderer i å skape en iOS-versjon av butikken. Fra før er det kjent at butikken vil finne sin vei til Android.

Hva slags spillsjangere håper du å finne masse av i Epic Games Store?

Kilde:
Wccftech

Annonse