Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Netflix hadde nylig en kinopremiere av en original film for første gang. (Ill.: Netflix)

Ba om hemmelighetshold rundt kinosatsing

Oscar-aktuell film har gått under radaren for de fleste.

Oscar-aktuell

I det stille har Netflix i samarbeid med den meriterte regissøren Alfonso Cuaron stelt i stand en film som konkurrerer om en gjev Oscar-pris. Filmen kommer i drama-form og omhandler en familie i Mexico City. Interessant nok har Netflix hatt en helt annen måte å vise filmen på – med kinovisning før tradisjonell online-visning.

Roma ble på utradisjonelt vis tilgjengelig på utvalgte kinosaler forrige uke, noe som går tvert i mot det verdens best betalte videostrømmingside ellers er kjent for å gjøre. I tillegg til denne måten å gjøre det på har Netflix gjort alt annet som er typisk å gjøre når du har en Oscar-konkurrent i hendene: selskapet har nemlig ikke fulgt de typiske promoteringsmetodene som ellers er å skimte for slike filmer.

Lite promotering, utsolgte billetter

Netflix har bevisst valgt å gjøre filmen tilgjengelig på enkelte kinoer uten særlig promotering i forkant av visningene, og det amerikanske selskapet har i tillegg ytret overfor Comsore sitt ønske om å ikke holde oversikt over billettsalget og antall visninger. I en e-post skriver sjefen i selskapet for billett- og inntektsstatistikk at de respekterer Netflix sitt ønske om å holde seg vekk fra tallene for Oscar-aktuelle Roma.

Hemmelighetshold til tross: flere medier skal ha det til at billetene var utsolgte på de fleste visningene og at hver visning dro inn 200 000 amerikanske dollar.

Det er en utspekulert beslutning av Netflix å ikke gjøre mer omfattende promotering av filmen, og selskapets manglende ønske om å forklare opptrinnet har ført til en rekke spekulasjoner. Eksempelvis skriver Bloomberg at Netflix kan ha vist filmen på kino for å øke sjansene for en Oscar-pris, ettersom prisutdelingen ofte ikke vurderer filmer som debuterer på strømmetjenester.

Kilde:
Bloomberg

Stikkord: netflix