Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Battlefield V har økt fokus på lagspill og at man velger korrekt våpen og vet å bruke det. Det liker vi. (Ill.: EA)

TEST: Battlefield V er mer av det samme, men det er ikke nødvendigvis et problem

Spilltest: Mer polert, men lider av en identitskrise.

Battlefield V leverer ikke en så veldig stor annen opplevelse enn Battlefield 1, men det betyr ikke at dette er dårlig. Neida, det er veldig moro, selv om spillet ser ut til å lide av en aldri så liten identitetskrise.

Introduksjon

Det har vært mye famøst drama rundt Battlefield V og om det er realistisk eller ikke – (nesten) ingenting av dette skal vi ta for oss nå, i stedet skal vi finne ut om spillet er morsomt, for det er vel hele poenget med spill? Å bli underholdt?

For underholdt har vi blitt, virkelig, selv om oppgraderingen ved første øyekast langt ifra er like stor som det var å gå fra 4 til 1, så er 5 mer polert fra første dag. Dette, i kombinasjon med endringer i spillbarheten, som vi mener er en god ting (og som låner noen gamle spill-tradisjoner fra Black Ops 4), så er dette et spill med mer fokus på lag og hvilken klasse man velger og hvordan man velger å skyte, enn tidligere.

Og, det var uten tvil en god ting at Dice utsatte lanseringen av V, ikke bare for å unngå å konkurrere direkte mot Red Dead 2, men også for å polere alt litt mer.

Grafikken er god den, men blåste oss ikke av banen, og ray-tracing er en stor skuffelse.
Grafikken er god den, men blåste oss ikke av banen, og ray-tracing er en stor skuffelse. (Ill.: EA)

Tenk på Battlefield som en tjeneste

For det er altså slik at Battlefield V er mer en tjeneste enn et 1.0-produkt fra de glade CD-ROM dager da ting ikke kunne endres etter lanseringen.

Nope: dette spillet vil få mer innhold etterhvert som tiden går, og det er ikke slik lenger at det tilbys Premium-versjoner der de som betaler mer f.eks. er først i køen om serveren er full – alle som handler spillet leveres den samme opplevelsen og de samme kartene, foruten for noen våpen-«skin» og slike ting (vi uansett aldri bryr oss om).

Sennheisers nye spill-hodesett: ett steg frem, to tilbake

Klassene og ting som er litt annerledes

Du vil kjempe i fire land over totalt åtte kart fra andre verdenskrig og med en rekke kjente spillmodus, og noen nye. Vi har brukt mesteparten av tiden på å spille Conquest, klassikermoduset.

Følgende modus er på plass, mens andre kommer senere:

Dette er kartene som er tilgjengelig fra lanseringsdagen:

Vi har ikke noe imot at BF tar en Black Ops 4 med manuell helse-funksjon og ammo-pakker, men en introduksjon til dette mens man spite hadde vært fint.

Dette med at alle klasser kan litt av alt, men ikke alle kan gjøre alt like bra, forklares heller ikke. Blant annet er det slik at feltdoktoren kan hjelpe alle døende, men samtidig slik at alle klasser også kan hjelpe døende, men kun de på samme taktiske lag – det hadde jo vært ålreit å slippe å lese en fan-wiki for å finne ut slikt, da spillet uansett maser hele tiden om å gjøre andre banale ting, men ikke forklarer de viktigste prinsippene.

Men vi liker at klassene kan mye mer, og at man ikke er like låst som tidligere. Vi setter også pris på at man aktivt kan helbrede seg selv om man har en helsepakke, og at de ulike klassene kan bygge forskjellige ting som vil hjelpe hele laget på slagmarken, i forhold til om man er en offensiv eller defensiv klasse.

Grafikk og tekniske problemer (som trolig er løst)

Det kan også være riktig og si at fargepallettet er litt for «kiddie», men, dette problemet blekner i det man løper rundt i det depressive landskapet dekt av krig og smerterop. F-ordet brukes flittig, så vel som de korrekte språkene i forhold til nasjon.

Grafikken er fiende flott den, men det er ikke slik vi vi fikk bakoversveis som første gang vi startet de andre spillene i serien.

Vi har spilt mange timer med 1440p-oppløsning med alt på maks. Med en AMD 2700x CPU, 16GB RAM fra øverste hylle og det kjappeste spill-kortet på markedet, 2080 ti, så ligger vi med alt på ultra mellom 80 til 100 bilder i sekundet, men mest godt over 90. Det er lett å like.

Med ray-tracing aktivert, endres situasjonen en god del, og vi anbefaler at du tar en titt på klippene under for å se hvordan spillet ser ut med ray-tracing på.

FPS-telleren ser du oppe til høyre hjørne. Vi tester med 1080p og 1440p:

Testen fortsetter.

Mer om ytelsen

Hva angår ytelsen kan vi si følgende: på Amsterdam-kartet med mange lys-kilder og bygninger, falt vi helt ned på det lave 40-tallet med 1080p og ray-tracing på, mens andre kart med færre bygninger og dermed færre refleksjoner, lå på rundt 70 bilder i sekundet, og ditto den samme FPS-en, faktisk, om vi oppjusterte til 1440p.

Men, og dette er det store problemet: vi synes ikke det ser så mye bedre ut.

Vi tipper at brorparten av dere vil ønske å heller handlet et 1080 ti-kort og spille med 70 til 90 bilder i sekundet med alt på maks og 1440p, enn å betale godt over 10 000 kroner for å spille med ray-tracing på, men kun fra 40 til 70 bilder i sekundet. Den grafiske forbedringen er rett og slett ikke verdt pengene for et RTX-kort. Ikke sjanse.

«Microstusttering» opplevede vi til tider, men aller mest på Narvik-kartet. Teorien vår er alle trehusene som kan ødelegges, og når de ekslokderer til pinneved, så ser det ut som spillet får minneproblemer eller noe slikt.

Med gårsdagens oppdatering, som også gir oss ray-tracing, har vi ikke merket mer til «microstuttering»-problemene, så det kan se ut som dette enten ble rettet i spillet, eller med de nye Nvidia-driverne.

Samarbeider ikke laget, og du spiller med tilfeldige personer, forringes opplevelsen ofte en god del.
Samarbeider ikke laget, og du spiller med tilfeldige personer, forringes opplevelsen ofte en god del. (Ill.: EA)

Konklusjon

Til tross for alt dramaet rundt om spillet er realistisk eller ikke, skal Dice ha for at de hadde mer is i magen enn tidligere, og ventet med lanseringen.

Spillet flyter godt på god maskinvare, det er lett og finne servere, og spillforbedringene hjelper spillet frem selv om det vil ta litt tid å skjønne greia.

Vi kunne dog ønske at det tok litt mindre tid å åpne mer enn et par våpen ved start, men man belønnes virkelig for strevet, og får servert underklasse under hovedklassene, i tillegg.

Uansett er dette svært god underholdning, spesielt om man spiller på lag med mikrofon med venner. Vi kommer tilbake med våre synspunkter vedrørende Battle Royale-moduset Firestorm.

+ Godt gjennomtenkt lagspill-funksjoner
+ Smarte spillbarhetsforbedringer
+ Flott visuelt – god lydproduksjon får deg til å leve deg inn i kampene
+ Godt polert
+ En versjon for alle spillere – mer innhold på vei

 

– Ikke den store forskjellen fra de andre spillene i serien
– Intet Battle Royale-modus ved lansering
– Ray-tracing er en gimmick

Stikkord: battlefield, Spill, Tester