Hopp til navigasjon Hopp til innhold

TEST: Sennheisers nye spill-hodesett: ett steg frem, to tilbake

Spilltest: Derfor skuffer GSP 550.

Sennheiser annonserte GSP 550 tidlig i september. Nå har vi fått tid til å teste hodesettet, og sammenlignet det med GSP 600.

Introduksjon

600 er et 3,5 mm-hodesett som plugges inn i en liten enhet som fungerer som surround-maskin og volumkontroll, mens 550 er et USB-hodesett der man endrer innstillingene fra et lite program som lever i verktøylinjen i Windows, for dette hodesettet fungerer kun til PC.

Vi meldte tidligere om 600:

«Det finnes justeringsmuligheter, blant annet med en bøyle på topp, men vi fikk det liksom aldri til å sitte helt som vi ønsket, og grunnet vekten er det lett at de sklir etter at vi endelig har klart å finjustere.

Problemet er kanskje løst i lillebror, GSP 550, som Sennheiser nettopp har informert er på vei (uthevingen er vår):

«Sennheiser utvider gaming-utvalget sitt og lanserer GSP 550, hodetelefoner med 7.1 Dolby surroundlyd. GSP 550 er åpne akustiske hodetelefoner for PC-gaming, som i tillegg til surroundlyden har fått en enda bedre mikrofon og komfort

Annonse:

Stemmer dette? Les videre.

Med denne får du spill-HiFi: vi har testet Sennheisers beste spill-hodesett og surround DAC

Slik forklarer Sennheiser GSP 550

«Dersom du kjenner til tidligere gaming-modeller fra Sennheiser vil det kanskje si deg noe dersom jeg skriver at GSP 550 er en ny og bedre versjon av Sennheisers PC 373 D som også har 7.1 Dolby surroundlyd.»

«GSP-serien er den nye gamingserien til Sennheiser som betyr at de tidligere gaming-produktene deres fases ut (GSP 500 er en forbedret GAME One, GSP 600 er en forbedret GAME ZERO). GSP 550 er verken over eller under GSP 600 som du testet, men har litt andre egenskaper.»

«GSP 600 har en lukket konstruksjon, mens 550 er åpen. De ligger på omtrent samme prisnivå, så det handler til syvende og sist mer om personlig preferanse. Noen liker f.eks. å spille med åpne hodetelefoner på lengre økter fordi de synes det er mer komfortabelt. Et par andre ting som er ulikt på de to modellene er at GSP 550 er kun kompatibel med PC, mens 600 kan brukes på flere plattformer (PC, Mac, PS4, multiplattform). I tillegg har GSP 550 7.1 Dolby surroundlyd mens med GSP 600 kan det gjenskapes med enten GSX 1000, som du testet med, eller GSPO 1200 PRO for flere spillere.»

GSP 550 er svært solid konstruert, og har litt bedre komfort enn GSP 600.
GSP 550 er svært solid konstruert, og har litt bedre komfort enn GSP 600. (Ill.: Sennheiser)

Bedre komfort

Det stemmer at 550 er mer komfortabel enn 600, selv om vi ikke helt kan sette fingeren på hvorfor. Bøylen på toppen er fremdeles der, og gjør vel egentlig ikke så veldig mye til eller fra, men koppene er noe mer behagelige. Merk at dette også er et tungt lydprodukt.

Merk at vi rett og slett ikke fikk mikrofonen til å fungere på vår test-enhet, så vi har trolig fått et blåmandag-eksemplar.

Lavere lyd – samme lydkvalitet

Det merkeligste med dette produktet er at vi kan kjøre lyden opp i 100 prosent i de aller fleste spill, uten å få vondt i ørene. Vi synes ikke noe om dette, da et hodesett bør kunne skrus opp langt høyere: folk hører jo forskjellig, og ingen spill har helt lik lydproduksjon.

Det var flere ganger vi spilte med 100 prosent volum i Battlefield V, noe som vil være et problem for personer med nedsatt hørsel: de vil ikke få en like god opplevelse.

GeForce RTX er ikke verdt pengene – slik er Battlefield V med ray-tracing

Lydkvaliteten er god, og like god som med 600, men merk:

«Slik vi ser på det er GSP 600-hodesettet et klassisk Sennheiser-hodesett. Selv foretrekker jeg B&W eller Beyerdynamic grunnet Sennheisers diskant-leveranse når det gjelder musikk, men dette er ikke et musikk-hodesett. Til spill er dette bedre enn et B&W eller Beyerdynamic-produkt til omtrent samme prisen.»

Designet er så og si også uendret, men 550 har et åpent lyd-design med litt mer «rom» rundt lyden:

«Dette er Sennheiser kvalitetshodetelefoner designet for spillere og pakket inn et gamer-design med volumhjul på høyre side og et design og utførelse i tank-klassen», sa vi om 600. Dette stemmer også for 550.

Programvaren

Du må endre lydprofilene fra det lille programmet, for det eneste du kan endre på selve dongelen, er om du ønsker Dolby av (rødt lys) eller på (hvitt lys).

Som regel ønsker man dette på, så det er litt rart at denne knappen kun gjør denne ene tingen. Da hadde det vært bedre om man kunne bytte mellom de forskjellige profilene, for man vil da måtte «tabbe» ut av spillet, for å velge en annen profil. Klønete, for det er ikke alle spill som er glade i at man skifter til og fra Windows.

Som hodetelefonprodusent gjør Sennheiser det bra, men det gjenstår endel med programvare- og USB-ekspertise.
Som hodetelefonprodusent gjør Sennheiser det bra, men det gjenstår endel med programvare- og USB-ekspertise.

Konklusjon

Sennheiser prøver seg stadig frem med nye spill-hodetelefoner, og det liker vi veldig godt. De er jo virkelig inne på noe her med svært god byggkvalitet og lydkvalitet, men programvareløsningen er litt for enkel og volumet når ikke høyt nok.

Dette blir med andre ord et «ett steg frem, to tilbake»-produkt. For all del er det bra, men til prisen bør man forlange å få litt vondt i ørene, om så ønskes.

Problemet er at disse heller ikke kan brukes til konsoll, og det mener jeg man bør forvente om man punger ut over 2000 kroner for spill-lyd. 600 kan jo kobles rett inn i gamepad-en på en konsoll.

Dette, i kombinasjon med lavere maksvolum, gjør at vi dessverre må trekke en karakter til forskjell fra GSP 600 som fikk 8 av 10. Komforten er ikke så mye bedre.

+ Klassisk, god Sennheiser-lydkvalitet
+ Svært god byggkvalitet
+ Litt bedre komfort enn GSP 600

 

– Dyrt
– Tungt
– Til tider for lavt maksvolum
– For enkel programvare gir ingen EQ-valg utover de forhåndsdefinerte
– Ingen konsoll-støtte

Stikkord: lyd, sennheiser, Spill, Tester