Hopp til navigasjon Hopp til innhold
MEB-plattformen og I.D-konseptet ser ut til å være Volkswagens bærebjelker for årene fremover. (Ill.: Volkswagen)

Påstår at de kan produsere 50 millioner elektriske biler

Skal utkonkurrere Tesla.

En kan ikke si at Volkswagen den siste tiden har spart særlig på kruttet når det gjelder å prate sine kommende el-prosjekter i skyene. Siden dieselskandalen har det vært mye de har lovet på den elektriske fronten, men det meste ligger noen par år fremover i tid og vi må derfor vente for å se om det er noe sannhet til det.

Mye lavere pris enn Tesla

Før vi har rukket å ta innover oss målet deres om å selge 200 000 elektriske biler i året, har sjefen presentert enda et ambisiøst mål: Herbert Diess sier at Volkswagen kan produsere 50 millioner elektriske biler og at de skal ha mye lavere priser enn Tesla.

I et intervju med Automotive News som ble publisert i dag forteller han at man nå kommer inn i en tidsalder der elektriske biler spiller en sentral rolle, og at Volkswagen skal være en gigant innen elektriske biler på verdensbasis, argumentert i at de har etablert seg på kinesisk grunn.

MEB-plattformen

Mye av denne nye selvtilliten Volkswagen ser ut til å ha tatt til seg kommer sannsynligvis fra en banebrytende utvikling på MEB-plattformen som i følge Diess sørger for en 40 prosent kostnadsreduksjon til tross for at bilene blir mye bedre enn ved vanlig, «gammeldags» produksjon.

Det er blant annet snakk om dobbelt så lang rekkevidde og mer romslig interiør med bedre plass uten at disse tingene går på bekostning av den kompakte størrelsen man finner på dagens biler. Diess forteller at det store skiftet kommer på grunn av at bilene er desginet fra bunnen av – de er ikke typiske «ombygginger» fra forbrenningsmotor til elektrisk motor.

MEB-plattformen vil være fundamentet i en ny Volkswagen-rekke med biler i det de kaller for I.D-konseptet.

Er du spent på se hvordan el-bilmarkedet blir etter 2020?

Kilde:
Electrek

Stikkord: elbil, elektrisk, meb, tesla, volkswagen