Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Red Dead Redemption 2 sluker sansene dine og nekter å la deg gå. (Ill.: Rockstar)

TEST: Red Dead Redemption 2 er det nærmeste du kommer et annet liv

Spilltest: Rockstar har overgått seg selv igjen.

Oppfølgeren til det kritikerroste første spillet i serien er en internasjonal kassasuksess med 725 millioner dollar inntjent lanseringshelgen.

Denne gang tar Rockstar alt enda lenger enn de pleier og byr på en gigantisk verden med en detaljrikdom vi knapt trodde var mulig, samtidig som studioet gjør det de alltid har vært kjent for.

Introduksjon

Vi kommer ikke til å skrive om historien eller sideoppdragene i denne testen, så ikke vær redd for avsløringer, men vi er nødt til å gi deg den grunnleggende rammen.

Du er Arthur Morgan og sammen med resten av bandittgjengen din, prøver dere å overleve i de siste restene av den ville Vesten som er i ferd med å bli (mer eller mindre) lovlydig. Historien er satt før det første spillet i serien, og interessant nok vil du derfor møte John Marston, personen du spiller i det første spillet i serien.

Annonse:

Du vil føle deg som en ekte cowboy

Det første du vil merke, etter en ganske seig introduksjon, er hvor god tid Rockstar gir deg til å bli kjent med universet.

Alt går ganske «tregt», men på en god måte. Det settes en stemning fra første sekund.

Utviklerne og manusforfatterne vet hvordan man trollbinder ved å gi spilleren akkurat nok informasjon, og aldri så mye at man føler det blir for mye. Du har jo en verden å utforske, og det trenger du heldigvis ikke gjøre til fots.

Du vil nemlig få et nært forholdet til hestene dine, for du må passe på ikke bare å spise selv, men også fore hesten, børste den og gi den noen trøstende ord om man skulle havne i klammeri med andre banditter, eller, Gud forby, loven. Man kan betale seg ut av knipen om man er ettersøkt, og selvsagt, leser man «WANTED, må man gjemme seg unna i lang nok tid slik at de slutter å lete etter deg. Merk at du likevel vil være ettersøkt i området du gjorde noe kriminelt.

Hesten er viktig også på den måten at den oppbevarer en rekke våpen for deg, samt dyr og skinn fra jakten.

«Red Dead Redemption 2» kan få «battle royale»-modus

Spillbarheten

Etter introduksjonen får du altså tilgang til hele verdenen, men er du som oss, vil du ønske å bruke tid på å jakte litt, og få en følelse over hvordan spillmekanikken fungerer. Etter at man har kommet over hvor utrolig godt animasjonene er skapt, brukte vi faktisk mer tid enn vi hadde trodd på å skaffe oss skinn og mat. Førstnevnte kan brukes til blant annet å utvide oppbevaringsplassen. Alt dette gir en fin innføring i hvordan man senere må ta hånd om andre banditter på de flate og glovarme slettene.

Testen fortsetter.

Vi sa jo spillet er detaljert.
Vi sa jo spillet er detaljert.

Men det er også med spillbarheten vårt største ankepunkt med dette spillet ligger, for det er rett og slett litt for enkelt å treffe. Fordi dette i første omgang er et konsoll-spill, gir Rockstar deg litt for mye hjelp til å sikte på både dyr og mennesker: det er bare å trykke kjapt, og spillet sikter veldig nøyaktig for deg som standarvalg.

Fordelen er at man faktisk klarer å treffe når man rir, ulempen er at man ikke føler seg like tøff cowboy som kanskje kunne vært oppnådd, om Rockstar hadde valgt å gi spilleren en annen måte å sikte og skyte på.

Et annet problem er at det føles lite intuitivt å gjemme seg, og at det er veldig mange knappefunksjoner å tenke på. Klart, når man har spilt i 10 timer er ikke dette lenger et problem, men om man tar en pause på noen dager, må man ofte inn og titte på kontroller-oppsettet for å huske hvordan man gjør ting.

En ny generasjon åpen-verden-spill

Åpen verden-spill har en tendens til å trekke spilleren ut av opplevelsen ved å gi lange lister med oppdrag, noe som ofte kan få deg til å føle at man spiller i en statisk verden der man kan se «hvordan pølsa lages».

Rockstar har klart mesterstykket og ikke få deg til å føle at du må gjøre en haug jobber, men lar deg i stedet oppleve verdenen i ro og mak.

Nesten, uten at du som spiller merker det, åpnes verdenen for deg, og man må virkelig tenke over hva utviklerne har gjort i bakgrunnen for å miste innlevelsen. Joda, du vil som i spill som Far Cry plutselig oppdage små sideoppdrag som å redde en person angrepet av bjørn, eller som har krasjet både vogn og hest. Det er da opp til deg om du ønsker å hjelpe dem hjem, eller rett og slett være mega-ond og plassere en kule i panna til personen og i stedet rane dem for alt de eide. OBS: Vitner kan se deg utføre onde ting!

Spillet vil noen ganger tvinge deg inn i hovedhistorien igjen om du er i et område som trigger dette, men for det meste kan du gjøre din egen greie.

Det er også andre bander her, som din egen ikke er venner med. De vil be deg komme deg på avstand brennkvikt, om du skulle finne dem ved et bål. Gjør du det, roer situasjonen seg ned, men om du velger å trekke frem revolveren må du med en gang gjøre deg klar til å hoppe bak en stein. Du kan bare glemme å gå «Rambo» i Red Dead – i stedet må du passe på å bruke dekningssystemet som fungerer helt OK, men som ikke reagerer kjapt nok. Det er også litt upresist.

Han fulgte NPC-er i Red Dead i en dag – dette fant han ut

Grafikk og animasjon

Dette vil neppe sjokkere noen, men for en grafikk. Det blir spennende å se hvordan PC-versjonen blir seende ut, og tenk deg mod-støtte! GTA V lever jo på PC fremdeles, ikke minst takket være en rekke svært gode grafikk-modifikasjoner. Det faktum at det er morsomt og jakte og ri, i kombinasjon med et så lekkert grafikk-system får en til å tro at man spiller seg selv i en film.

Nesten uansett hvor man titter, uansett om det er en bortgjemt krok i et telt, eller når man skue utover landskapet, så vil man gi seg over hva designere har tatt seg tid til å perfeksjonere, være seg måten Arthur rir, hestens bevegelser og slike ting. Trodde du The Witcher 3 var god på dette, så vit at dette spillet løfter det hele til en ny dimensjon visuell snacks.

Det er ingen ulempe å like natur, eller i det minste en digital en.
Det er ingen ulempe å like natur, eller i det minste en digital en. (Ill.: Rockstar)

Konklusjon

Med Read Dead 2 har Rockstar laget sitt beste spill noen sinne. Skytemekanikken er kanskje ikke helt som vi hadde ønsket oss, og litt for lik de andre spillseriene fra samme selskap, men detaljrikdommen, oppdragene som lar deg bli i verdenen, stemmeskuepillerne og hele den gigantiske og detaljerte universet suger deg inn og lar deg ikke forlate den med det første.

Dette er en del action-spill og livs-simulator, på den måten at man kan leve et stille liv med jakt og fiske om så ønskes, eller bare kjøre på med hoved- og sideoppdrag og la seg forføre av den fantastiske måten historien fortelles på, på en måte bare Rockstar kan. Det finnes ingen andre som dem og det finnes ingen bedre virkelighetsflukt enn dette.

+ En utrolig og troverdig verden man ikke vil forlate
+ Manus og stemmeskuespill i verdensklasse
+ Titalls timer kvalitetsunderholdning – masse å gjøre
+ Tunge moralske valg påvirker

– For simplistisk skytemekanikk låner for mye fra andre Rockstar-spill
– Gammeldags dekningssystem

Stikkord: Spill, Tester