Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Cafe-raceren til Arc blir ulikt alt annet i motorsykkelmarkedet. (Ill.: Arc)

Denne teknologien har du aldri sett i en motorsykkel før

Blindsonen blir tatt hånd om for deg.

Motorsykkelselprodusenten Arc med Mark Truman i spissen har under årets motorsykkelshow EICMA debutert sin elektriske motorsykkel, Arc Vector. Ikke bare får den oppmerksomhet fordi den veier så lite og er rask (og har kjempehøy pris) – den har teknologi som overgår det meste som finnes der ute og som er på grensa til science fiction.

Smart tilbehør

Arc Vector oppnår en toppfart på 241 kilometer i timen, med rekkevidde på 193 kilometer på motorvei og 274 kilometer i byområder.

Selskapet har designet tilbehør som gjør at man får en god flyt i trafikken og at sykkelen og føreren går i ett.

En hjelm med HUD-display viser viktig informasjon slik at føreren skal kunne fokusere på veien hele tiden. Hjelmen har dessuten kamera på baksiden slik at man ikke nødvendigvis trenger å snu hodet for å se hva som foregår på baksiden.

Jakken som inngår har også veldig smart funksjonalitet: den gir følbar respons med eksempelvis vibrering og varsel når en bil nærmer seg fra en side.

Høy pris

Truman sier at dette er en blanding av teknologi, ytelse, erfaring og sikkerhet som har funnet fram til hverandre, og at det er verdens første motorsykkel med integrert multisensor HMI (Human Machine Interface).

Arc skal produsere 355 enheter av Vector med en pris nær en million(!) norske kroner.

Kilde:
Electrek

Stikkord: arc, elektrisk, motorsykkel, vector