Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Black Ops 4 leverer virkelig i år, men det er også plass for større endringer enn 2018-versjonen byr på. Det er på tide med ny grafikkmotor og enda større kamper. (Ill.: Activision)

TEST: Black Ops 4 er tre spill i en pakke

Spilltest: Mer av det som er moro, og noe helt nytt.

Call of Duty: Black Ops 4 er action-festen du visste ville komme, men som du likevel bør spille.

Introduksjon

Men la oss først ta oss for Call of Duty slik vi kjenner det, altså den tradisjonelle flerspiller-delen og ikke Battle Royale-moduset Blackout.

For det første vil du merke at alt er enda kjappere i Black Ops 4 sammenlignet med Call of Duty: WWII som ble lansert i november i fjor og reddet av War-moduset.

Det er ikke nødvendigvis nye modus i flerspiller-delen av Black Ops 4 som redder dette spillet, men grunnmekanikken som er fordelt på det som egentlig er tre helt forskjellige spill:

  • Call of Duty-flerspiller – mye av det vil du kjenne igjen
  • Blackout – Battle Royale
  • Zombies – selvforklarende. Absurd moro med venner, men ikke noe alle vil elske

Se oss spille:

Du vil like dette

Som med WWII har Activision og Treyarch bestemt seg for «boots on the ground»-prinsippet. Det betyr ingen merkelig hopping med jetpacks eller løping opp vegger og annet klovneri. Nei da, dette er Call of Duty slik du husker det før de insisterte på parkour. Det vil nok glede mange.

Det er spesielt to ting, som i kombinasjon med det faktum at de har fjernet dette, som gjør at dette spillet blir en så hyggelig og ikke-selvhøytidelig opplevelse det er lett å kjenne seg igjen i. Det ene er ekte fysikk på skytingen, noe som leverer ekstra sprø situasjoner og en mer tilfredsstillende følelse av å skyte, og ikke minst treffe, fienden.

Nummer to kom som et aldri så lite sjokk på FPS-miljøet: null automatisk-auto! Nope: i stedet må du trykke X (i hvert fall på PC, det er versjonen vi testet), for å mate deg selv med helse igjen (maks 150 som standard – 50 ekstra i boost fra lagspiller om noen spiller klassen).

Vi liker dette skikkelig godt, og det blir fort en del av taktikken sammen med ladingen: «bør jeg vente, eller tar jeg sjansen på at fienden ikke kommer rundt hjørnet akkurat nå?». Hvor mange ganger kommer det noen sekundet trykker»? Det føles som veldig mange ganger.

Annonse:

Spillmodus

Det er en haug spillmodus å finne i den klassiske flerspillerdelen. Mange av dem vil du kjenne igjen, som «Domination» (stadig min favoritt etter alle disse årene) og «Kill Confirmed», men det er også to nye: «Control» og «Heist».

I Control er det helt avgjørende at laget ditt ikke er en gjeng nisser som gjør sin egen greie, for i den ene runden må man forsvare punktene dine, og den andre angripe. Det er langt morsommere å angripe, men det er ofte svært frustrerende å spille om laget ikke helt skjønner greia og ingen bruker mikrofon. Dette moduset er definitivt best om man ringer opp noen kompiser først.

Heist er litt som Battlefield Hardline, der man må rane til seg penger og nå et punkt på kartet for å sikre dem. Litt Counterstrike-følelse får man av dette, men det er penger i stedet for en bombe, så man kan handle utstyr etter endt runde, og får mer penger å rutte med i runde to selv om det skulle ende i tap som trøstepremie.

Begge modusene er underholdende nok, men fordrer at man kan samarbeide. Hopper jeg inn i et spill uten venner, foretrekker jeg «Domination» som flere skjønner og får til uten den samme intense måten å legge en taktikk på.

Zombie-moduset er bare ren galskap.
Zombie-moduset er bare ren galskap. (Ill.: Activision)

Klasser

Du kan selvsagt skape en haug med forskjellige klasser og utstyre våpen med en rekke modifiseringer og deg selv med spesial-triks som er godt kjent for alle som har spilt Call of Duty. Og, man kan velge mellom en rekke karakterer som har spesial-triks som å gi laget ditt ammunisjon på slagmarken, eller en langt mer offensiv en som får flammekaster.

Det tar forskjellig tid å få mulighet til å aktivere disse, i forhold til hvor gode de er. Det vil for eksempel ta langt kortere tid å få «krokpistolen» enn flammekasteren.

Uansett er det store forskjeller på hva de forskjellige karakterene kan, men alt i alt øker de spillgleden og ikke minst øker lengden man har det morsomt med spillet. De forskjellige karakterene i kombinasjon med aktiv helse-forbedring, gjør det lille ekstra som skal til for at opplevelsen blir mer involverende.

Du vil glede deg over hvordan du kan kombinere ulike "load outs" med de unike karakterene som har spesial-egenskaper.
Du vil glede deg over hvordan du kan kombinere ulike «load outs» med de unike karakterene som har spesial-egenskaper. (Ill.: Activision)

Blackout

Battle Royale-konseptet har tatt spill-verdenen med storm (og vi er alle lei Fortnite), så selvsagt må Call of Duty prøve seg.

Det er bare å få sagt med en gang at Blackout er nøyaktig som du tror det er om du har spilt PUBG eller Fortnite: man kastes inn i kartet mens man venter på at nok spillere er logget inn – deretter flys man inn til jaktområdet og man kan velge hvor man skal droppe sammen med resten av laget (eller bare la dem hoppe i sin sikre død etter at de atter en gang valgte å hoppe feil sted).

Hastigheten på spillerne går selvsagt i velkjent Call of Duty-tempo, men som i PUBG kan du ikke forvente å finne alle de beste våpnene og ammunisjonen med en gang. Ofte lander man og finner kun ammunisjon, eller kun bandasjer, og er død før man får hilst på resten av laget eller i det hele tatt skaffet seg et håndvåpen.

Andre ganger er man heldig med droppen, og skaffer seg haugevis med det riktige utstyret, bare for å se at laget spiller uforsvarlig og man igjen må jakte, eller gjemme seg, alene mot 50, 60 andre (maks er 100 spillere med firer-lag, og 88 med to-spann-lag og enspiller).

Elsker du Battle Royale-spill er Call of Duty sin versjon definitivt verdt å sjekke ut, men ser du etter en opplevelse lik Fornite er det nok best å holde seg i Epic sin verden, da Call of Duty langt fra er like fargerikt, man ser i førsteperson og man kan ikke bygge.

Om moduset blir en suksess er helt avhengig av konstante oppdateringer fra Treyarch. Det blir spennende å se hvordan Blackout vil klare seg mot Battlefield V sitt BR-modus Firestorm.

Uansett er sette en god start, og Blackout er vel verdt å spille med venner. Dere vil garantert ha det mye moro, samtidig som vi får håpe det kommer mange flere kart.

Battle Royale har kommet til Call of Duty på en ganske så stødig måte, selv om det selvsagt er noen stygge feil de første ukene.
Battle Royale har kommet til Call of Duty på en ganske så stødig måte, selv om det selvsagt er noen stygge feil de første ukene. (Ill.: Activision)

Konklusjon

Black Ops 4 er rett og slett veldig morsomt, spesielt den tradisjonelle flerspillerpakken som har utrolig mange kart og våpen-modifikasjoner å by på sammen med oppgradert våpen-moro som ingen andre spill kan by på.

Dette er skikkelig moro, om man liker flerspillerdelen i serien – det er nemlig ingen enspiller-del.

Dette er tradisjonelt, ja visst, men det er gjort de korrekte endringene her, fra manuell helse-boost, til karakterene og fysikkbasert skyting. Du kjenner det meste fra før av, og du vil føle deg hjemme, men det er et hyggelig sted å være.

Nå håper vi bare at PC-miljøet rundt Black Ops 4 ikke forsvinner, og vokser, slik at det seks måneder fra nå av fremdeles vil være kamper å bli med på og nye områder å dø i.

+ Heseblesende 144+ FPS-action
+ Herlig våpenfysikk
+ Manuelle helse-shots
+ Flotte og morsomme kart (du vil kjenne igjen mange av dem)
+ Blackout er underholdende med venner

– Fremdeles Call of Duty slik du kjenner det
– Ingen stor-oppgradering av grafikk-motoren denne gang heller

– / +Vil Treyarch støtte Blackouts lenge nok?

Stikkord: CallOfDuty, Spill, Tester