Hopp til navigasjon Hopp til innhold
CBC melder om Apples fullstendige kontroll over produktene deres. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

Apple anklages for overprising og dårlig reparasjonspraksis

Omfattende lobbyvirksomhet mot selskapet.

CBC News har gjennomført en undersøkelse for å kartlegge Apple sin praksis rundt reparasjoner av deres produkter. De har konkludert med at selskapet ofte overpriser kostnadene tilknyttet reparasjoner, og har i tillegg kommet fram til at de regelmessig truer tredjeparter som tilbyr servicetjenester med søksmål.

Overfladiske feil fører til høye kostnader

Et av CBC News sine observasjoner er at kunder i mange tilfeller går til Apple med hensikt om å utbedre et tilsynelatende lite problem, men blir møtt med dyre reparasjonskostnader som ofte dekker store deler av enheten fremfor små komponenter som i mange situasjoner ville vært tilstrekkelig for å fikse feilen.

CBC News skriver at kunder mister garantien dersom de går til reparatører som ikke er autoriserte av Apple. Fra før av er det kjent av disse tredjepartsreparatørene ofte fikser feilene på Apple-produktene for en brøkdel av prisen som Apple forlanger for samme prosess. I mange av situasjonene dreier det seg dessuten om at Apple ikke vil rette opp feil fordi det ikke er profitabelt.

Journalistene bruker også skjult kamera til å fange opp tilfeller der kunder opplever at deres defekte enheter ikke blir prioritert av Apple, og at de får beskjed om at det ikke er verdt å fikse feilene til tross for at det er en enkel reparasjon som kan rette opp feilen.

Flere av de CBC snakker med, gir uttrykk for at Apple er et typisk selskap som ønsker full kontroll over produktet du har kjøpt, fra kjøpsdato til produktets siste del av livssyklusen.

Rett til å reparere selv

I artikkelen gjengis en aksjon kalt «Right to repair«, en kampanje for å ivareta forbrukernes rettigheter. Det drives blant annet lobbyvirksomhet for å endre lover som tillater store selskaper å frata kundene rettigheter over produktet sitt, enten det er direkte eller indirekte.

Kampanjen tar sikte på å beskytte kundene fra de store selskapene, slik at det lettere å reparere produkter man har kjøpt, eller at det skal være mulig å la tredjepartsaktører gjøre reparasjoner uten at det skal gå på bekostning av garantien.

Det er ikke bare Apple som anklages for å være altfor kontrollerende på denne måten, men selskapet blir utpekt som en av verstingene blant en haug selskaper som i større og større grad har gjort det vanskelig for den enkelte forbruker å fikse problemet selv, og for tredjepart å skaffe reservedeler når det trengs.

Har du opplevd at en produsent med intensjon har gjort det vanskelig å reparere noe selv? Fortell gjerne i kommentarfeltet. 

Kilde:
CBC News

Stikkord: Apple