Netflix gjør det svært godt i det internasjonale markedet og knuste forventningene for tredje kvartal, men EU vil også ha sitt.
Er delvis enige
Så nå har kommet litt i uenigheter med EU, som krever at Netflix dedikerer minst 30 prosent av katalogen til Europeisk-produsert innhold.
Netflix er i og for seg enig at det er en god ide å ha visse regler for å øke produksjonen av mer lokalt innhold, men synes ikke at en viss prosent-del er veien å gå.
Dette sier Netflix
”Vi foretrekker å fokusere på å gjøre vår tjeneste god for våre medlemmer, noe som inkluderer å produsere lokalt innhold, snarere enn å tilfredsstille kvoter”.
Annonse
“Kvoter, uansett markedsstørrelse, kan påvirke både kundeopplevelsen og kreativiteten negativt. Vi tror at en mer effektiv måte for et land å støtte sterk lokalt innhold, er å direkte stimulere lokale innholdsskapere, uavhengig av distribusjonskanal,” hevder Netflix i sin kvartalsrapport der det kommer frem at de nå har 137 millioner betalende kunder internasjonalt (nesten 79 millioner av dem er internasjonale, og ikke amerikanske).
Netflix fortsetter å vokse
Netflix klarte også å kapre intet mindre enn nesten 7 millioner nye kunder i tredje kvartal, mesteparten av dem fra Europa.
Veksten er ekstra positiv lesning for selskapet, fordi de økte mer i tredje kvartal i år enn i fjor – den gang la de til 5,3 millioner nye kunder i samme tidsperiode
Annonse