Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Netflix sier ikke nei til mer lokal-produsert innhold, men liker dårlig tanken om EUs 30 prosent minstekrav. (Ill.: Pixabay)

Dette er EU-kravene som gjør Netflix irriterte

Krever lokalt innhold. Dette svarer Netflix.

Netflix gjør det svært godt i det internasjonale markedet og knuste forventningene for tredje kvartal, men EU vil også ha sitt.

Er delvis enige

Så nå har kommet litt i uenigheter med EU, som krever at Netflix dedikerer minst 30 prosent av katalogen til Europeisk-produsert innhold.

Netflix er i og for seg enig at det er en god ide å ha visse regler for å øke produksjonen av mer lokalt innhold, men synes ikke at en viss prosent-del er veien å gå.

Dette sier Netflix

»Vi foretrekker å fokusere på å gjøre vår tjeneste god for våre medlemmer, noe som inkluderer å produsere lokalt innhold, snarere enn å tilfredsstille kvoter».

«Kvoter, uansett markedsstørrelse, kan påvirke både kundeopplevelsen og kreativiteten negativt. Vi tror at en mer effektiv måte for et land å støtte sterk lokalt innhold, er å direkte stimulere lokale innholdsskapere, uavhengig av distribusjonskanal,» hevder Netflix i sin kvartalsrapport der det kommer frem at de nå har 137 millioner betalende kunder internasjonalt (nesten 79 millioner av dem er internasjonale, og ikke amerikanske).

Netflix fortsetter å vokse

Netflix klarte også å kapre intet mindre enn nesten 7 millioner nye kunder i tredje kvartal, mesteparten av dem fra Europa.

Veksten er ekstra positiv lesning for selskapet, fordi de økte mer i tredje kvartal i år enn i fjor – den gang la de til 5,3 millioner nye kunder i samme tidsperiode

 

Kilder:
Netflix
Forbes

Stikkord: eu, netflix, politikk