Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Asus leverer med PG27UQ en helt utrolig skjerm med alt en kan ønske seg, men dagens begrensninger stopper for 144MHz med 4K og HDR aktivert. (Ill.: ASUS)

TEST AV SKJERM TIL 26 000 KRONER: så rå at kabelen ikke er kjapp nok

Spilltest: Vi har testet spillernes drømme-skjerm med 4K, HDR og 144Hz til 26 000 kroner.

Asus PG27UQ er en skjerm fullstappet med banebrytende teknologi, og det til en pris som speiler det.

Asus byr på 4K, HDR, IPS-panel, 144 Hz og G-Sync. Sammen skal vi finne ut om skjermen er verdt de svimlende 26 tusen man må ut med.

Førsteinntrykk

Det første som møtte meg når jeg pakket opp skjermen var alt tilbehøret. Spesielt la jeg merke til en pose med linser. Lyset under skjermen som peker ned mot bordet kan man nemlig bytte linser på samt lage egne design til.

Det er totalt fire lysende logoer på skjermen, alle med hver sin stil. To av disse prosjekteres på flatene over og under skjermen.

Personlig er jeg ikke stor fan av alt skal være RGB for tiden, men det kan heldigvis deaktiveres slik at man sitter igjen med en relativt normal skjerm. Baksiden av skjermen er fortsatt designet som et typisk gaming-produkt, men det kan jeg leve med, spesielt fordi det er baksiden og den ikke er synlig under bruk.

Annonse:
Vinkelen på logoen som prosjekteres i taket kan enkelt endres med hjulet på baksiden. (Ill.: Vegard Sørlie)
På logoen som prosjekteres fra undersiden av skjermen kan man bytte ut linser og inkludere hjemmelagde design (Ill.: Vegard Sørlie)
Den reflekterende logoen sett på bildet her er en av de ovenfornevnte RGB-belysningene. (Ill.: Vegard Sørlie)

En grå start

Ved oppstart blir man møtt av “Republic of Gamers” logoen til Asus, det som er rart her er at bakgrunnen ikke er svart og viser derfor ikke gode kontraster slik man kanskje forventer.

Svartfargen i bakgrunnen er her vasket ut og grå, noe som gir et rart førsteinntrykk på en skjerm med HDR, her skulle man tro det var ønskelig å vise frem skjermens egenskaper. Med det sagt så merket jeg ekstrem forskjell så fort jeg kom meg inn i Windows og fikk se min skrivebordsbakgrunn, all tvil rundt sortnivået og farge-gjengivelsene forsvant med en gang.

Testet med 1080 og 1080ti

Skjermen ble testet med GTX 1080 Ti og et vanlig GTX 1080 i ettertid for å sammenligne.

Øvrige spesifikasjoner:

  • CPU: Intel i7700k
  • Hovedkort: MSI Z270 Gaming Pro Carbon
  • RAM: Corsair LPX 16GB (2x8GB) 3200 MHz
  • Lagring: Samsung 850 EVO SSD

Et kraftig skjermkort er nødvendig for å få fullt utbytte av denne skjermen og det er ikke så rart når den skal vise alt i 4K 144 Hz med HDR. Også verdt å nevne er bakbelysningen på skjermen, det er såkalt FALD (Full Array Local Dimming)-bakbelysning som kun belyser områder der det skal være lys og mørklegger resten. Denne teknologien fungerer fint, men ikke likt over hele panelet. Det merkes hvis skjermen er helt sort og man beveger musepekeren over en ny sone i rutenettet. Da kan man se at den forrige lyssonen skrur seg av og den nye skrur seg på. I bruk er det svært få situasjoner hvor dette vil være observerbart. Uansett er kontrastene dette skaper langt foran noe annet jeg har testet, med mindre OLED TV-er tas med i vurderingen.

PQ27UQ kommer ferdig kalibrert fra Asus og med i esken finner man en kalibreringsrapport for de som er interessert i det. Kalibreringen viser til en gjennomsnittlig Delta E (dE) på 0.81, noe som vil si at fargenøyaktigheten er svært god.

OSD (On Screen Display) og oppsett

Menysystemet er veldig behagelig å navigere og har noen kule tilleggsfunksjoner. Disse inkluderer blant annet muligheten til å sette en crosshair midt på skjermen, et filter for blått lys ikke ulikt f.lux, en tidtaker og dark boost for å se ting enklere i mørket i spill. Navigasjonen kan enklest utføres med en joystick som befinner seg på baksiden av skjermen.

Joysticken trykkes inn for å gå inn på gjeldende menyvalg (Ill.: Vegard Sørlie)

Det første man får velge er om skjermen skal overklokkes til 144 Hz eller ikke. Hvorfor skulle man ikke ville det?

Kablene er for dårlige for denne skjermen

Å levere 4K krever i seg selv mye båndbredde, men når det i tillegg skal inneholde fargeinformasjonen som gir de levende fargene vi forventer av HDR sluker det båndbredde.

Dagens HDMI- og DisplayPort-teknologier er ganske enkelt ikke bra nok. Kort fortalt så yter skjermen sitt beste på 98 Hz, uavhengig av om du skal vise innhold med HDR eller ikke.

Øker man frekvensen på skjermen til 144 Hz så mister man en del fargeinformasjon for å holde seg innenfor båndbredden som er tilgjengelig, da spesielt når man skal vise innhold med HDR aktivert. Det er et tap på fargeinformasjon når man skrur opp til 120 Hz også, men vesentlig mindre (nesten umerkbart) og fargekvaliteten er fortsatt nydelig. Tekst med farget bakgrunn kan til tider bli så utydelig at det er vanskelig å lese takket være chroma subsampling. I vanlig bruk er ikke dette veldig merkbart og du må lete etter feil for å finne de. Jeg brukte Rtings sitt testmønster for å teste dette, vil du lære mer om subsampling samt teste selv på egen skjerm så besøk de her.

Så mange FPS kan du vente deg med 4K og 2080 ti:

Velkommen til en verden der 4K er en lek: Vi har testet RTX 2080 ti mot 1080 ti

Problemer med 4K og HDR

Skal du vise innhold i 4K i Windows er du avhengig av å skru på skalering på over 100% for at noen elementer på skjermen ikke skal være uleselig smått. Selv med høyere skalering aktivert er det noen enkeltapplikasjoner som ikke støtter dette. Heldigvis har veldig mange spill støtte for 4K. Det samme kan ikke bli sagt om HDR, men i de spillene jeg har testet hvor HDR kan aktiveres var det en god opplevelse hele veien.

I spill

Som tidligere nevnt er skjermen testet med både 1080 Ti og vanlig 1080. En vanlig 1080 er ikke nok for å få fullt utbytte av denne skjermen, men jeg hadde uansett mye moro med skjermen i mindre krevende spill.

Skjermen har blitt testet i Battlefield 1, Call of Duty WWII, Forza Horizon 3 og DOOM. Spillene er valgt enten fordi de har HDR-støtte eller fordi fargene generelt er veldig livlige slik som i DOOM sitt tilfelle.

Skjermen er utrolig god i bruk, men jeg klarer ikke rettferdiggjøre en pris på 26 000 kroner når skjermen blir holdt tilbake av båndbredden som er tilgjengelig via dagens DisplayPort/HDMI. Det var rett og slett ikke vondt nok å gå tilbake til min gode trofaste som kun leverer full HD (144 Hz). Så her står man nå med to valg: Enten smøre seg med tålmodighet og vente på neste generasjon bildegrensesnitt og skjermer eller kjøpe en skjerm med lavere skjermoppløsning. En skjerm med 1440p vil bruke vesentlig lavere båndbredde og derfor kunne yte sitt beste både hva gjelder oppdateringsfrekvens og fargegjengivelse. Misforstå meg ikke, dette er det råeste av det råeste hvis du har råd til det!

+ G-SYNC
+ HDR
+ Fantastisk sortnivå
+ Kan levere 144 Hz (dog med begrensning på kvaliteten)
+ Brukervennlig

– Begrenset av dagens DisplayPort og HDMI
– Pris

Stikkord: asus, Maskinvare, Spill, Tester