Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Apple sperrer for reparasjon av ulike komponenter. (Ill.: Apple)

Apple hindre tredjeparter å utføre visse reparasjoner av MacBook Pro 2018

Kun autoriserte verksteder kan fikse enkelte komponenter.

Dokumenter Motherboard har fått tilgang til, viser at det er kun Apple som kan utføre bestemte reparasjoner på de nyeste MacBook Pro og iMac Pro-maskinene.

Dokumentene er blitt sendt til selskapets autoriserte verksteder.

Sperrer for reparasjon

Dette fordi Apple bruker proprietær programvareverktøy, kalt Apple Service Toolkit 2, for å reparere enkelte komponenter ved disse PC-ene. I dokumentene Motherboard siterer står det blant annet at hvis de riktige verktøyene ikke benyttes, vil det resultere i et «system som ikke fungerer og en ufullstendig reparasjon».

PC-ene vil ikke fungere igjen før Apple Service Toolkit 2 kjøres.

For MacBook Pro er dette relatert til reparasjoner av skjerm, logikkortet, toppchassiset som inkluderer tastaturet, styreflaten og den interne delen og Touch ID-kortet. For iMac Pro gjelder det logikkortet og SSD-en.

Retten til å reparere

Apple og andre teknologiselskaper har fått kritikk for at de stikker kjepper i hjulet for verksteder som ikke er en del av programmet til Apple og kunder som ønsker å reparere produktene sine selv. I USA kjempes det for «right to repair» (retten til å reparere), men flere selskaper, deriblant Apple, er imot denne.

Tidligere i år dukket det opp rapporter om iPhone-enheter som hadde fått nye skjerm via en tredjepart, plutselig sluttet å fungere.

Apple har så langt ikke kommentert saken.

Hva mener du? Bør kundene kunne reparere produktene sine selv eller gjennom det verkstedet de ønsker, eller bør Apple ha kontroll over dette?

 

Kilde:
Motherboard

Stikkord: Apple, imac, macbook