Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Dette er meldingen som dukker opp om Telenor- og Canal Digital-kunder besøker en nettside selskapet mener er farlig. (Ill.: ITavisen)

Visste du at Telenor har en liste over nettsider du ikke får lov å besøke?

Dette er Telenor Nettvern.

I sommer rullet Telenor ut «Nettvett». Målet med tjenesten, ifølge selskapets pressemelding, er «sikrere nett for alle Telenor-kunder».

Oppdatert, 17:00:

Nettvern omfatter kun Canal Digital Kabel.

– Surf tryggere

«Telenors sikkerhetsmiljø har satt som mål å stanse nettsteder som benyttes til ulike typer nettkriminalitet,» heter det i pressemeldingen fra 18. juni.

Telenor oppsummerer: «Nettvern er et filter som ligger i selve Telenor-nettet, og stopper deg hvis du er i ferd med å gå inn på en side som inneholder virus, svindelforsøk eller annen skadelig programvare – slik at du surfer enda tryggere.»

Telenors sikkerhetsdirektør, Hanne Tangen Nilsen, uttalte følgende ved lanseringen:

– Vi makter ikke å stanse alle, men svært mange. Kyniske spamaktører forsøker å få tak i sensitive personopplysninger, og mange blir lurt – med alle de negative konsekvensene det får. Svindlerne blir mer utspekulerte, blant annet gjennom overbevisende phishing, der de lurer ofrene til å oppgi sensitiv informasjon. Disse aktørene går nå vanskeligere tider i møte. Fra i dag av reduserer vi faren for hacking, virus og andre nettfeller.

Slik sjekker du om du har Nettvern

Du kan selv, på denne siden, undersøke om nettvern er aktivert hos deg (tjenesten er også å finne for Canal Digital-kunder, mer om dette senere).

Telenor har en egen liste med farlige nettsider de advarer kundene mot å besøke:

«Telenors siste grep i rekken av sikkerhetstiltak går ut på å føre lister over infiserte sider, og bruke disse listene til å advare kundene før de går inn på en usikret nettside. Dette nettvernet er et filter som ligger i selve Telenor-nettet, og stopper deg hvis du er i ferd med å gå inn på en side som inneholder virus, svindelforsøk eller annen skadelig programvare – slik at du surfer enda tryggere.»

Dette høres ut som en god ide i teorien, men hvordan gjør Telenor dette, og er det fare for at legitime nettsider også blokkeres? Ifølge Telenor kan «kundene kan selv velge å slå av tjenesten», og at «Telenors kunder får automatisk Nettvern aktivert. Mobilkunder får dette automatisk aktivert fra i dag av, og det blir en gradvis utrulling for bredbåndskunder.»

Kronglete for Canal Digital-kunder

Men ikke alle av Telenors kunder er like fornøyde med tjenesten.

En ITavisen-leser som tipset oss, opplevde ikke bare å bli stoppet fra å besøke en legitim nettside, den store spillsiden gameinformer.com (Telenor rettet senere opp i feilen), men beskriver at det som Canal Digital-kunde er svært vanskelig å komme seg rundt Nettvern, om det skulle vise seg at tjenesten blokkerer legitime nettsider, noe som jo også skjedde.

Slik forklares prosessen for å komme seg forbi sperren som Canal Digital-kunde (som også er å finne på Telenors nettsider – har du Telenor-abonnement kan du deaktivere fra Telenor-appen eller din egen Telenor kontoside).

  1. Logg inn på http://cpe.telenor.no
  2. Velg Avansert fra menyen øverst
  3. Velg DNS fra menyen
  4. Fyll inn Primær DNS-adresse under Selvvalgte DNS-servere (denne er: 130.67.15.198)
  5. Fyll inn Sekundær DNS-adresse under Selvvalgte DNS-servere (denne er: 193.213.112.4)
  6. Velg Lagre

Vi tipper det er mange som surfer på Telenors nett som ikke vet hva en IP-adresse er, for ikke å snakke om DNS og ruter-innstillinger (det er i tillegg forskjellige fremgangsmåter for de forskjellige modemene), men da har Telenor en «løsning» for deg: ring til «Telenor eksperten» som koster 26 kroner i minuttet (makspris 598 kroner).

Er dette riktig strategi?

Vi har ikke fått mer enn to klager på tjenesten, og svartmaler ikke situasjonen, men vi er ikke helt sikre på at vi liker trenden, og at det skal være så vanskelig å deaktivere sperren om man er på Canal Digitals nett, er ikke greit. Kunden vi snakket med sa han heller ikke hadde fått med seg at Nettvern var en tjeneste som hadde blitt lansert.

Telenor på sin side garanterer at de ikke blokkerer nettsider for deres faktisk innhold, men kun om de er en scam-fare, men kunden er fremdeles helt avhengig av at Telenors team vet hva som skal blokkeres og ikke:

– Det er ikke selve innholdet på nettsider det tas stilling til i tjenesten, det er kun nettsteder med phishing-aktiviteter, virus, nettormer eller annet skadelig innhold som Telenor blokkerer. Listene over infiserte nettsteder blir kontinuerlig oppdatert gjennom et samarbeid mellom Telenors Sikkerhetssenter og eksterne sikkerhetsselskaper, sier Tangen Nilsen.

Telenors sikkerhetsråd

  • Tenk før du trykker på lenker og vedlegg i e-post om du ikke er helt sikker på at det er riktig avsender. Ta i betraktning om innhold og utforming av meldingen virker rimelig i forhold til hvem som er avsender.
  • Aldri gi fra deg finansiell informasjon til noen som uoppfordret tar kontakt med deg, uansett avsender.
  • Aktører som er utsatt for nettsvindel, som for eksempel banker, sender sjelden ut e-post med lenke til innlogging. Hvis du får en slik melding er det grunn til å være skeptisk. I stedet for å følge lenken i e-posten, bør du i stedet besøke nettbanken eller den aktuelle nett-tjenesten på vanlig måte (gjerne skrive inn nettadressen).
  • Der du har teknisk mulighet til det; sjekk om lenken i e-poster peker dit du forventer. (På PC: legg musepekeren over lenken og sjekk adressen før du klikker.)
    – Før du gir fra deg personlig informasjon som for eksempel brukernavn og passord til en nettside, sjekk at du er på den rette siden ved å kvalitetssikre adressen øverst i nettleseren.
  • Ikke åpne opp mobilen din for å laste ned apper som ikke er godkjent av App Store eller Google Play.
  • Grunnleggende sikkerhet på enhetene dine er kritisk. Sørg for å ha et godt antivirusprogram, hold programvaren oppdatert, ta regelmessige sikkerhetskopier og beskytt enheten med sterke passord. Disse grepene vil kunne hindre at skadevaren får gjort ugagn, eller begrense skaden.

 

 

Kilde:
Telenor pressemelding

Stikkord: internett, sikkerhet, telenor