Strømmetjenesten tilbyr brukerne et familieabonnement, som lar opptil seks personer bruke én konto. Tilbudet har blitt populært for mange familier, siden prisen på hvert hode blir billigere i lengden.
En slik ordning er imidlertid ikke fri for problemstillinger. En av dem? Utnyttelse.
Det er ikke til å legge skjul på at vennegjenger, bedrifter og andre har dratt nytte av dette abonnementet. Akkurat det er Spotify smertelig klar over, og forsøker nå å stoppe alle urettmessige eiere av et slikt abonnement.
Men hvem er det som ikke oppfyller Spotifys krav? Hva kreves for å kunne ha et familieabonnement?
Annonse
Må bo sammen
Ifølge Spotifys retningslinjer er familieabonnementet tenkt for “medlemmer i samme husholdning”. Med andre ord; bor ikke deltakerne i abonnementet sammen, har man ikke rett til Spotify Family.
Enn så lenge har det vært mulig å lure seg forbi dette kravet, men nå tar Spotify i bruk nye verktøy for å hanskes med problemet.
Quartz melder at Spotify har sendt ut e-poster til amerikanske brukere av familieabonnementet. Der blir brukerne bedt om å bekrefte sin hjemmeadresse ved hjelp av GPS-data.
E-posten avsluttes med klar tale fra det svenske selskapet:
“Hvis du ikke kan bekrefte, kan du miste tilgangen til abonnementet”.
Også brukere i Tyskland skal ha fått denne e-posten.
På Twitter har mange reagert på at Spotify krever GPS-data, og de stiller spørsmålstegn ved personvernet oppi alt dette.
Selskapet hevder på sin side at GPS-informasjonen kun skal brukes for å verifisere adressen, og ikke noe annet.
“Hva er en familie?”
Som enkelte brukere påpeker, trenger ikke en familie å bo sammen for å være en familie, for hva med de som har separerte foreldre? Eller barn som studerer i utlandet? Uansett hva man måtte mene om denne definisjonen, blir det interessant å se hva selskapet kommer til å gjøre med dette abonnementet, som benyttes av mange millioner verden over.
I en e-post til Quartz skriver Spotify følgende:
“Spotify tester nå forbedringer til brukeropplevelsen av Premium for familieabonnementet. Testingen skjer på små grupper i utvalgte markeder. Vi tester alltid nye produkter og opplevelser i Spotify, men vi har foreløpig ingen flere nyheter å dele angående denne konkrete testingen”.
Hva mener du er riktig å gjøre av Spotify?
Kilde:
Quartz
Annonse