Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Playground Games gjør det igjen. Forza Horizon 4 er en herlig bilspill. (Ill.: Microsoft Studios)

TEST: «Forza Horizon 4» er en fantastisk fartsfest du bare må spille

Spilltest: Men vi irriterer oss fremdeles over de samme tingene.

To år etter vi storkoste oss med «Forza Horizon 3», er oppfølgeren her. Vi gav spillet full pott, 10 av 10 mulige, og dermed var begeistringen stor da «Forza Horizon 4» i digital form parkerte på testbenken.

Forza Horizon 4

Undertegnede har for lengst rundet et tresifret antall timer i treeren og ingenting tyder på at det blir mindre spilling av fireren som lanseres tirsdag om en uke. Her er det mye moro!

«Forza Horizon 4» er testet på Xbox One X som i og for seg gir den samme opplevelsen som på Xbox One og Xbox One S, men det er en liten forskjell. Man kan nemlig justere grafikkinnstillingene. Man velger «Quality» for 4K HDR med 30 bilder i sekundet eller «Performance» for 1080p og 60 bilder i sekundet. Samme hvilken du velger vil spillet se fantastisk ut. Og enda penere er det på en kraftig PC.

Spillet starter med en actionfylt introduksjonsdel der man får en smakebit på den største nyheten: årstider. Her kjører vi gjennom vår, sommer, høst og vinter med ulike kjøretøy og under ulike kjøreforhold. Deretter går man over på karakteroppsettet som er noe annerledes. Nå kan man faktisk låse opp klær til karakteren og kle den opp slik man ønsker. Ikke den største nyheten ettersom man for det meste sitter bak rattet og det er kun etter løp man ser karakteren.

For i tillegg til klær kan man også låse opp dansebevegelser og poseringer – mulig inspirert av «Fortnite» – som karakteren viser frem når man vinner et løp.

Deretter er karrieren vår i «Forza Horizon 4» i gang.

Vi testet spillet i London:

Vinter, sa du? Forza Horizon-serien har fått årstider.
Vinter, sa du? Forza Horizon-serien har fått årstider. (Ill.: Microsoft Studios)

Velkommen til Storbritannia

Forrige gang var det Australia som gjaldt, men denne gang tar Horizon-festivalen turen til Storbritannia, nærmere bestemt det skotske høylandet og Edinburgh. Jeg må si jeg liker det godt. Jubelen satt ikke i taket da det ble annonsert, men Storbritannia gjør seg godt i spillform. Landskapene er varierte og skiller mellom fjell, landeveier, enger, trange bygater og trange «Postmann Pat»-landeveier med steingjerder på hver sine.

Faktisk er det kjempegøy å utforske årets «Forza Hoizon». Ofte når jeg kjører mellom løpene, tenker jeg «oi, det stedet må jeg sjekke ut nærmere» eller «dit må jeg dra». For spillet er ikke bare vakkert med tanke på hvor bra grafikk det er, men også hvor godt utvikler Playground har designet spillverdenen.

Variasjonen får også en hjelpende hånd av de skiftende årstidene og været. Så langt er høsten favoritten, dette fordi dette allerede er en vakker og fargerik årstid og det litt ustabile været gir en litt guffen, men akk så deilig, følelse av at nå er det høst. Og det er det jo.

Storbritannia leverer så det holder.
Storbritannia leverer så det holder. (Ill.: Microsoft Studios)

Enestående kjøreopplevelse

I «Forza Motorsport»-serien til Microsoft er det realisme som gjelder og i Horizon går det i en blanding med realisme og arkade med kanskje størst trykk på arkade. Det betyr at bilen ikke påvirkes – kun visuelt – uansett hvor stygt man krasjer og man kan mer eller mindre kjøre som en gærning.

Folk som har spilt tidligere i spill i serien vet dermed akkurat hva de får. Kjøreopplevelsen er helt fantastisk og er mye bedre enn for eksempel Ubisofts «The Crew» som etter min mening ligger noen hakk bak. Det er også ekstra kjekt at ingen av bilene føles like, og selv om man for eksempel mestrer en Subaru med firehjulsdrift i A-klassen, betyr det at man mestrer en Ford i samme klasse med noe ulike egenskaper.

Jeg nevner spesifikt de to bilmerkene fordi jeg har forsøkt å tilvenne meg en sprek Ford Fiesta, men vender stadig tilbake til en Subaru Impreza. Ikke nødvendigvis fordi den er bedre på papiret, men rett og slett fordi den passer meg bedre.

Lyden fra bilene er også forskjellig. Nå skal jeg ikke påstå at jeg har noen kjennskap til hvordan den og den bilen låter på ekte, men alle har sine distinkte lyder.

Når vi er inne på biler, er det nok å ta av. Microsoft sier at det er over 450 stykker av dem (flere av dem er samme merke og modell med for eksempel ulik årsmodell) og har fått tilskudd av litt større kjøretøy som lastebiler. Av en eller annen grunn er Mitsubishi ute av spillet, men Porsche er med for fullt. Er det noe jeg vil sette fingeren på her, er det mangel på elbiler.

Det er nok av biler å velge mellom.
Det er nok av biler å velge mellom. (Ill.: Microsoft Studios)

De fire årstider

Årstider er definitivt den største nyheten i spillet. Natt og dag-syklus var et kjekt innslag for noen år siden, men nå skiftes det også fra høst til vinter til vår og til sommer. Dette gir en mer variert opplevelse og den store spillverdenen viser seg frem fra ulike sider basert på været. Årstidene gjenspeiler slik de fungerer i det virkelige liv så det er ikke altfor store forskjellene mellom vår og sommer. På høsten er det litt skiftende vær og vinneren er det glatt føre og snø som gjelder.

For å aktivere skiftende årstid må man først låse de opp. Dette ved å kjøre løp og få «influencer»-poeng (som erstatter følgere fra de tidligere spillene i serien). Selv om de har forskjellig navn, er systemet likt ved at man får «influence» når man kjører løp, sladder rundt, gjør stunts og finner tavler rundt om spillet. Når man har så så mange poeng, låses en ny årstid opp og så kjører man i den til man har nok poeng til å låse opp en ny. Hver årstid avsluttes i kjent «Forza Horizon»-stil med disse showløpene der man kappkjører mot jagerfly, tog (The Flying Scotsman) og andre kjøretøy som kanskje ikke hører hjemme i et vanlig billøp. Men moro er det.

Så raskt man tatt runden og låst opp samtlige årstider, blir man en del av den levende og dynamiske verdenen der årstidene skiftes fra uke til uke. Det skjer hver torsdag, for å være helt presis. I skrivende stund er det høst som gjelder. Merk at den første og obligatoriske delen fort tar noen timer å fullføre.

Jagerfly i bilspill? Ja, hvorfor ikke?
Jagerfly i bilspill? Ja, hvorfor ikke? (Ill.: Microsoft Studios)

Delt og dynamisk verden

Horizon Life er navnet på kampanjen i spillet og varierer mellom en haug med billøp der man kjører på asfalt, i terrenget, i gjørmen og man drifter og gjør stunts for å tjene mer «influence». Har du spilt «Forza Horizon» tidligere, vet du sånn omtrent hva det går ut på.

Den store nyheten er at spillverdenen er delt slik at det alltid er andre spillere i din økt – maksimalt 72 spillere på én server. Disse er spøkelse som standard, slik at du ikke krasjer i dem, men du kan også invitere andre spillere til en konvoi slik at dere kan kjøre sammen. Som en del av den delte verdenen, kan så å si alle løp og oppdrag spilles med andre. Faktisk kan «Forza Horzon 4» fullføres med en venn. I tillegg kan man også kjøre de vanlige løpene mot andre spillere sammen med de ikke-menneskestyrte bilene.

Hvis du ønsker å spille alene, er det absolutt fullt mulig. Ingen fare.

Som en del av Horizon Life har hver årstid egne turneringer og løp som er begrenset i den aktuelle uken. Det rullerer hele tiden så det er ingen fare hvis man ikke rekker å spille på en uke.

Spillverdenen er variert og innholdsrik.
Spillverdenen er variert og innholdsrik. (Ill.: Microsoft Studios)

Flerspiller

I mine øyne var det meste superbra med «Forza Horizon 3», men flerspillerdelen var en til tider svært frustrerende. Her gikk det i «XP Championship», men det hadde ingenting å si om man kom først i mål. Nei, som navnet tilsier handlet det om å få flest erfaringspoeng i løpet av turneringen. I tillegg var det mellomløp der man også kunne tjene opp poeng som man tok med seg videre. Her handlet det om å komme seg til neste løp før tiden rant ut. Dermed hadde man en haug med folk som sladdet rundt i løpene for å tjene opp XP og det var ikke nødvendigvis raskeste person som vant.

Vel, slik er det heldigvis ikke i «Forza Horizon 4». «XP Championship» er død og begravet, og inn kommer en ny lagmodus. Nå får man poeng basert på hvor bra laget du er på, gjør det. Med begrensede spillere i løpet av testperioden, har jeg ikke fått testet det altfor mye, men det lille jeg har fått spilt bekrefter at denne modusen er mye bedre enn XP-løpene.

Foruten vanlige løp, har man også alternative leker som «Capture the flag» og liknende. Som faktisk er litt moro når man er lei av kappløpene.

Et annet artig tilskudd til flerspillerdelen er ligaer som man flyttes opp i ettersom hvor godt man kjører. Ved hvert nivå låser man opp nye ting som klær til karakteren, mer spillvaluta for å kjøpe biler og seiersdanser.

Flerspilleren er mye bedre enn tidligere.
Flerspilleren er mye bedre enn tidligere. (Ill.: Microsoft Studios)

Dette liker vi ikke

Mye er bra med «Forza Horizon 4», faktisk er det meste knallbra, men spillet er ikke helt uten sine mangler eller irritasjonsmomenter. Mens jeg skrev dette kikket jeg tilfeldigvis på anmeldelsen av treeren fra 2016 og innså merkelig nok at irritasjonsmomentene er de samme:

  • For mye mas om å finne gamle biler i låver.
  • Hvorfor legges ikke gratisbiler inn i garasjen din?
  • Så mye å gjøre at man kan miste oversikten i alle menyene.
  • Ny: Til tider litt lange lastetider.

La oss ta det punkt for punkt. Ja, det er fortsatt mye mas om å finne biler i låver. Jeg brukte ikke mye tid på det i det forrige spillet og kommer ikke til å gjøre det i «Horizon 4». Samtidig ser man at det kan være et artig avbrekk fra løpene i spillet.

Det største irritasjonsmomentet er biler, enten gratisbiler eller dem man får i bilpakkene, som ikke legges til automatisk i bilparken. I stedet må man velge én og én, bestemme farge og så videre før de er lagt til. Jeg skulle gjerne ha brukt tiden på noen annet enn det.

«Forza Horizon 4» lider heldigvis ikke samme skjebne som «Sea of Thieves» ved lansering med at det er for lite innhold. Nei, her er det nok å begi seg ut i. Til tider er det så mye å gjøre at kartet er helt overfylt med løp, interessepunkter, låvebiler og andre ting.

Det er ikke bare fryd og gammen i Forza Horizon 4, men irritasjonsmomentene er ikke altfor store.
Det er ikke bare fryd og gammen i Forza Horizon 4, men irritasjonsmomentene er ikke altfor store. (Ill.: Microsoft Studios)

Konklusjon

Her går det unna for «Forza Horizon 4» er akkurat den fartsfesten jeg hadde håpet på. OK, endringene fra forgjengeren er kanskje ikke superstore, men det er topp at man kan spille hele historien med en venn, årstider er morsomt innslag, flerspilleren består ikke av XP-løp og verdenen føles mer levende.

Man må også nevne at Storbritannia er midt i blinken for en Horizon-festival og jeg kan ikke vente med å utforske mer av det varierte landskapet så fort denne testen er ferdigskrevet.

Som nevnt over er det fortsatt noen ting å utsette på opplevelsen, faktisk så å si de samme tingene som «Forza Horizon 3», men det er heldigvis ikke altfor store punkter man har med å gjøre.

En liten bonus: «Forza Horizon 4» er et Xbox Play Anywhere-spill som betyr at man har spillet både på Xbox One og Windows 10 når man kjøper det. Spillet støtter synkronisering av fremgang mellom plattformene og kryssplattformspilling.

«Forza Horizon 4» lanseres til Xbox One og Windows 10 2. oktober. Det blir tilgjengelig i Xbox Game Pass ved lansering.

 

Annonse:
Stikkord: forza, Spill, Tester, xbox