Hopp til navigasjon Hopp til innhold
I det stille har Apple begynt å spore det antall telefonsamtaler som deres brukere gjennomfører. (Ill.: Pexels.com)

Apple teller kundenes telefonsamtaler

Skal forhindre svindel.

Apple har i det stille introdusert en godkjenningsrangering som er basert på hvordan brukerne bruker deres iPhones og andre Apple-enheter.

Henter ikke ut innhold

Poengsummen utregnes ved hjelp av å spore antall samtaler og e-poster som er gjort med Apple-enheten, dette ifølge den siste oppdateringen av Apples personvernvilkår.

Den amerikanske elektronikkgiganten hevder at innholdet i e-postene og telefonsamtalene ikke blir hentet ut, og at de ikke vet hvem brukerne ringer eller hva som har blitt sagt i deres telefonsamtaler.

Meningen bak rangeringen er å oppdage svindelforsøk, men Apple har ikke kunnet demonstrere hvordan dette fungerer i praksis.

Følgende står på Apples personvernsider som ble oppdatert den 17. september:

«Informasjon om hvordan du bruker enheten din, inkludert omtrentlig antall telefonanrop og e-postmeldinger du sender og mottar, brukes til å lage en godkjenningsrangering for enheten din når du prøver å gjennomføre et kjøp, for å bidra til å identifisere og beskytte deg mot svindel. Innsendingene er utviklet slik at Apple ikke kan lese de virkelige verdiene på enheten din. Rangeringene arkiveres i en bestemt tidsperiode på tjenerne våre.»

Sammenliknes med Netflix-serie

I sosiale medier har det ikke manglet på kritikk. Kritikerne mener at ordlyden i personvernvilkårene kan tolkes altfor vidt.

Folk har allerede begynt å sammenlikne Apples praksis med konseptet i en episode fra Netflix-serien Black Mirror. I «Nosedive»-episoden ble folk rangert basert på deres interaksjoner med andre mennesker. Gjennom en app på telefonen kunne man gi andre mennesker stjernerangeringer. De med best rangering fikk tilgang til bedre transport-, helse- og bomuligheter.

Denne sammenlikningen er antakeligvis å dra strikken litt langt, og vi satser på at fremtiden ikke blir like dystopisk som i Black Mirror.

Kunder får ikke hentet varene sine

Dette er imidlertid ikke det eneste Apple får kritikk for om dagen. Rapporter skal ha det til at Apple Stores har problemer med å få gjennomført klikk-og-hent-kjøp.

Kunder som har reservert Apple-produkter har blitt fortalt at de må kansellere deres klikk-og-hent-bestillinger, og i stedet kjøpe fra de respektive butikkenes «drop-in-lager».

Imidlertid meldes det også at salgssystemet til de fysiske Apple Store-butikkene har brutt fullstendig sammen, mens andre meldinger hevder at det bare er forhåndsbestillinger som er påvirket.

Apple har sent ut e-post til noen av selskapets kunder som har forhåndsbestilt en iPhone. I e-posten står det at kundenes ordre er forsinket som følge av logistikkproblemer.

Det har ikke kommet noen uttalelse fra Apple vedrørende Apple Store-problematikken, ei heller vedrørende de oppdaterte personvernvilkårene.

Kilder:

Venture Beat
BGR

Stikkord: Apple, iphone, personvern