Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Amazon etterforsker rapportene om bestikkelser av ansatte. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

WSJ: – Selgere betalte Amazon-ansatte for å fjerne negative anmeldelser

Og å få kontaktinformasjon til kundene.

Mellommenn skal ha brukt sosiale medier, som WeChat, for å spore opp ansatte i Amazon og så betalt dem penger for å få utlevert informasjon eller å slette negative anmeldelser.

Bestakk Amazon-ansatte

Det skriver The Wall Street Journal (betalingsmur) om selgere som hevdes å ha bestukket Amazon-ansatte for å få tilgang til interne salgsdata eller å fjerne anmeldelser de ikke likte.

Samtidig kommer det frem at selgerne skal ha spurt Amazon-ansatte om e-postadressene til personene som legger igjen negative tilbakemeldinger. Ifølge rapportene betalte mellommennene 300 dollar, i underkant av 2500 kroner, per sletting av en negativ anmeldelse. Summene skal ha variert mellom 80 og 2000 dollar basert på hva mellommennene ønsket.

Nok en avsløring om falske anmeldelser på Amazon

Undersøker rapportene

Etter avsløringene uttaler Amazon at de har startet en intern etterforskning. I hovedsak virker problemet å være mest utbredt i Kina, men også amerikanske ansatte etterforskes, skriver avisen.

– Vi forventer at våre ansatte holder en høy etisk standard og alle som bryter våre retningslinjer vil bli disiplinert. Vi har nulltoleranse for misbruk av våre systemer og hvis vi finner dårlige aktører som har gjort dette, vil vi gjøre kort prosess med dem, sier en talsperson for Amazon overfor Wall Street Journal.

 

Kilde:
WSJ (betalingsmur)

Stikkord: amazon