I vinter får Oslo autonome busser.
Ruter skal i vinter starte testingen av selvkjørende busser i Oslo og Akershus.

Annonse


I vinter får Oslo autonome busser

Aftenposten melder i helgen at Ruter har inngått en avtale med det danske selskapet Autonomous Mobility for utprøving av selvkjørende busser i Oslo og Akershus. De første bussene kommer om kort tid.

Treårig prøveprosjekt

Avisen skriver at Ruter skal samarbeide med Oslo kommune og Statens vegvesen for å få gjennomført prosjektet som vil ha oppstart allerede i vinter.

– Vi måtte justere vår opprinnelige tidsplan for å få på plass et godt tilbud og sikre at alt ble gjort på riktig måte. Nå må vi søke om nødvendige tillatelser fra myndighetene i Norge før bussene kan settes i trafikk. Dette vil enten skje i slutten av 2018 eller på nyåret, sier Endre Angelvik, direktør for mobilitetstjenester i Ruter, til Aftenposten.

Angelvik sier til avisen at dette er en stor milepæl i prosessen om få busser til Oslo-området og at dette i førsteomgang er et prøveprosjekt som vil vare i tre år.

Annonse


Danske Autonomous Mobility kan tilby busser med ulik størrelse:

  • Tre busstyper med plass til 10–14 passasjerer.
  • En selvkjørende bil med plass til seks passasjerer.

Det er ikke avklart hvilken busstype som kommer til Oslo og Akershus.

Ulike områder

Ettersom de selvkjørende bussene kjører med forholdsvis lav hastighet, rundt 15 kilometer i timen, vil de i førsteomgang ikke testes i områder med mye trafikk. Overfor Aftenposten sier Ruter at Ås, Kampen og Sørenga er blitt nevnt for prosjektet. Planen er uansett å nå en høyere hastighet på 15 kilometer i timen.

– Vi ser for oss at bussene i første omgang skal kjøre langs en rute. Det kan for eksempel være til og fra en T-banestasjon, eller til og fra et lokalt senter. Det er også aktuelt å bruke disse innenfor et sykehusområde. Vi ser også på løsninger der passasjerer kan bestille skyss med en app innenfor et område, sier Angelvik til Aftenposten.

Selv om bussene i hovedsak er selvkjørende, vil det til enhver tid være en person, eller bussvert som Ruter kaller det, på plass.

– Bussverten skal ikke styre bussen, men skal reagere hvis noe er i ferd med å gå galt. Målet vårt på kort sikt er at bussene kommer opp i 25 km/t og mer etter hvert når det er sikkerhetsmessig forsvarlig, og at vi ikke trenger en vert om bord, forklarer han til avisen.

På spørsmål om hvordan mulige uhell skal håndteres, sier Angelsvik at de ikke er kjent med alvorlige uhell i byer der selvkjørende busser er blitt testet.

– Blant annet fordi bussene har veldig mange sensorer. Ellers vil vi være i kontakt med politiet om hvordan slike ting skal håndteres, sier han til Aftenposten.

Når du tror du de selvkjørende bussene fungerer bra nok til å erstatte dagens?

 

Kilde:
Aftenposten

Annonse