Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Sonos_aksjen faller etter de første regnskapstallene ble fremlagt. (Ill.: Sonos)

Nedgang for Sonos

Slik er de første tallene.

For første gang som et børsnotert selskap la Sonos i går frem regnskapstallene for kvartalet som endte 30. juni. CNBC melder at aksjen falt så mye som 15 prosent etter fremleggingen.

Ingen nye produkter

Sonos’ omsetning var ned seks prosent sammenliknet med tilsvarende periode i fjor. Toppsjef Patrick Spence skriver i et notat til aksjonærene at hovedårsaken nedgangen er lanseringen av lydplanken Playbase i fjor. I det det foregående kvartalet hadde Sonos ingen høyttalernyheter – Beam kom ikke på markedet før 17. juli.

– På lang sikt fokuserer vi på en bærekraftig og lønnsom vekst, skriver Spence i notatet og la til at de ønsker å øke salget direkte til kundene fremfor gjennom en tredjepart.

Ifølge toppsjefen er profittmarginen fra direktesalg mye høyere og per i dag står disse for 12 prosent av totalsalget til Sonos.

Slik gir Sonos liv til gamle høyttalere med Amp og AirPlay 2

Liten økning i den største gruppen

Her er nøkkeltallene til Sonos:

  • Trådløse høyttalere: Økte med 1 prosent til 93,9 millioner dollar.
  • Hjemmehøyttalere: Falt med 20 prosent til 66,7 millioner dollar.
  • Komponenter (som Connect og Connect:Amp): Falt med 4 prosent til 42,28 millioner dollar.

Har du produkter fra Sonos?

 

Kilde:
CNBC

Stikkord: høyttaler, lyd, smarthøyttaler, sonos