Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Apple gjorde jobben enklere for Facebook. (Ill.: InfoWars)

Apples utestengelse av InfoWars gjorde det enklere for Facebook

Nå er Alex Jones borte fra Apple App Store, Facebook, Spotify og Twitter.

I juli fjernet Facebook fire av Alex Jones’, InfoWars-topp, videoer på det sosiale mediet, samtidig som de gav mannen én måneds pause fra plattformen.

Uken etter dette valgte Apple å fjerne flere av InfoWars-relaterte podkaster fra iTunes, og kort tid etterpå svarte Facebook med å utestenge Jones og InfoWars helt fra nettsamfunnet.

Apple gjorde det enklere for Facebook

Mark Zuckerberg, toppsjef i Facebook, bekrefter denne uken at de ble påvirket av Apples avgjørelse og at det gjorde det enklere for dem å fjerne Jones fra Facebook. Overfor The New Yorker sier Zuckerberg at de ikke utestenger personer med mindre de direkte oppfordrer til vold, men at de diskuterte mulighetene internt etter at Apple satt foten ned.

– Først handlet det om feilinformering. Vi tar ikke vekk innhold eller utestenger personer med mindre de direkte oppfordrer til vold, sier han til The New Yorker og fortsetter:

– Da de (Apple, journ.anm.) valgte å gjøre noe, kunne ikke vi sitte med dette innholdet og disse reglene. Vi måtte gjøre noe med det vi vet krenker retningslinjene. Vi var nødt til å ta en avgjørelse nå.

Med «det innholdet» sikter Zuckerberg til gammelt innhold publisert av Jones og InfoWars som flere andre Facebook-brukere hadde klaget inn, og det var det Facebook diskuterte internt.

Borte fra Twitter

Forrige uke valgte Twitter å utestenge Jones og InfoWars fra plattformen – rundt to måneder etter selskaper som Apple, Facebook og Spotify. Bakgrunnen var videoen du kan se her der Jones går til verbalt angrep på CNNs Oliver Darcy.

Få dager senere valgte Apple å fjerne Jones helt fra sin plattform, det ved å fjerne InfoWars-appen fra App Store.

 

Kilde:
The New Yorker

Stikkord: alexjones, Apple, facebook, infowars