Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Daimler jobber videre med delautonome lastebiler. Den siste lastebilen i Actros-serien har oppnådd nivå 2-autonomi. (Ill.: Daimler)

Daimler har utviklet ny Mercedes Benz-lastebil med autonomi på nivå 2

Lar ikke Tesla få fremtidens lastebilmarked alene.

Daimler moderniserer sin lastebilserie, Mercedes Benz Actros, med en lang rekke forskjellige assistentfunksjoner.

Den tyske bilprodusenten kaller kombinasjonen av de forskjellige assistentfunksjonene for «Active Drive Assist», og påstår at det er verdens første delautomatiserte assistentsystem til en lastebilserie.

Følgelig kan lastebiler i Actros-serien bremse, akselerere og svinge automatisk. Systemet fungerer for øvrig også i alle hastigheter.

Kamera og rader

For at lastebilen skal kunne kjøre på egenhånd benytter den seg av en et kamera og en radar – ikke ulikt assistentsystemene man finner i moderne personbiler i dag.

Lastebilen vil derfor kunne kjøre selvstendig på rette eller svakt svingete strekninger. Videre vil systemet kunne håndtere kjøring i trafikkorker på motorveien – såkalt stop-and-go-kjøring.

Tar styringen selv om den er slått av

Selv om Active Drive Assist blir slått av, vil systemet sørge for å bringe Actros-lastebilen tilbake inn i feltet sitt om lastebilen kjører over veimarkeringene – vel å merke bare om det skyldes sidevind eller uoppmerksomhet fra sjåføren.

Om en kollisjon er nært forestående vil systemet sette i gang full nedbremsing. Også mennesker skal kunne gjenkjennes av systemet.

Ingen sidespeil

Sidespeilene byttes ut med to kameraer med nattsyn. Bildene fra kameraene vises på to 15″-skjermer som er montert på lastebilens A-stolpe. Skjermene har en oppløsning på 720×1920 piksler hver.

Sidespeilene er byttet ut med kameraer. (Ill.: Daimler)

Sikten rundt lastebilen skal derfor være sterkt forbedret, og man skal kunne se hele lastebilen både i svinger og ved avkjøringer. Ved hjelp av kameraene vil avkjøringsassistenten kunne kjenne igjen fotgjengere og syklister – og dermed er pakken komplett.

I tillegg til dette er det montert en radar i rammen på lastebilens passasjerside. Denne sensoren skal kunne oppdage objekter som befinner seg opptil 3,75 meter fra lastebilens side, i tillegg til objekter som befinner seg langs hele lastebilens lengde – pluss to meter foran og en meter bak. Sensoren fungerer med lastebiler med en totallengde på opptil 18,75 meter.

Berøringsskjermer i stedet for vanlige måleinstrumenter

Lastebilens dashbord er nå utstyrt med to monitorer på henholdsvis ti og tolv tommer. Disse erstatter de vanlige måleinstrumentene og informerer sjåføren om alt det vesentlige.

– Lastebilens førerhus er betydelig ryddigere enn tidligere lastebiler i Actros-serien. For oss er det nye førerhuset absolutt fremtidsrettet, sa Mercdes-Benz-topp Stefan Buchner.

Støtte for Android Auto og Apple CarPlay

Smarttelefoner kan kobles til ved hjelp av Apple CarPlay og Android Auto. Lastebilens Truck Data Center kobler den permanent til skyen, og dette skal kunne brukes for å gjøre logistikkprosesser smidigere. Blant annet skal man kunne integrere systemet i bedriftens ERP-system, og dette skal kunne betjenes gjennom lastebilens berøringsskjermer. Lastebilens tekniske tilstand skal videre kunne overvåkes via Internett.

Daimler har ikke oppgitt noen pris for lastebilen, men det er neppe noen billig sak. Tesla arbeider enda på sin Tesla Semi og vil sannsynligvis bli en av Daimlers argeste konkurrenter når det kommer til delautonome lastebiler.

Kilde:

Heise.de

Stikkord: autonomi, selvkjørende bil