Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Amazon passerte en verdi på 1 billion dollar. (Ill.: Skjermdump)

Slik skal Amazon nå den neste billionen

Nettskyen, Alexa og butikker kan bli viktige.

Tirsdag denne uken nådde Amazon en markedsverdi på 1 billion dollar, som det andre selskapet i verden. Apple var det første som bikket denne grensen.

Størst i nettskyen

Det tok nettbutikken 21 år, men det spørs om det vil ta like lang tid å nå den neste billionen. CNBC trekker frem flere punkter ved Amazons virksomhet som kan bli viktige i den «jakten».

Nyhetsmediet starter med Amazons skytjenester, Amazon Web Store (AWS). Selskapet er desidert størst i verden i nettskyen, Microsoft følger tett etter, og det er forventet at skyen bare blir større og større i de kommende årene.

CNBC påpeker at AWS stod for 65 prosent av driftsinntektene til Amazon og hadde en økning på 49 prosent i det foregående kvartalet sammenliknet med tilsvarende periode i fjor.

Annonser og Alexa

Annonser er også et punkt CNBC mener blir viktig i Amazon reise mot 2 billioner dollar. Omsetningen fra annonser har økt stort de seneste årene og har nå passert 2 milliarder dollar i omsetning per kvartal.

Amazon tjener penger på annonser ved å selge søkeplassering for produkter slik at selgere kan kjøpe plasser lengre opp i listen.

Amazon Alexa har raskt rukket å bli en ganske populær og avansert stemmeassistent. I tillegg til å selge egne smarte produkter med Alexa, har Amazon gjennom samarbeid med andre, også integrert stemmeassistenten i andre produkter fra selskaper som Sonos, i tillegg til en rekke PC-produsenter.

«Hvis Amazon lykkes i dette markedet, er mulighetene store […] Alexa kan bli systemet i hjemmet som overvåker alt fra lysene til utgangsdøren», skriver CNBC.

Medisin og fysiske butikker

Markedet for legemidler er gigantisk og Amazon gjorde i juni et ordentlig innhugg i dette markedet med oppkjøpet av oppstartsselskapet PillPack. Dette gir Amazon farmasøytiske lisenser i nesten alle stater i USA, som betyr at nettbutikken vil dekke en enorm kundegruppe.

Det siste punktet til CNBC er fysiske butikker. I tillegg til fjorårets oppkjøp av Whole Foods, har Amazon også introdusert flere butikker kalt Amazon Go. Nyhetsmedier skriver at Amazon satser stort på Whole Foods og har gjort butikken til en kjernevirksomhet.

«Suksessen til Whole Foods vil bidra til vekst for Amazon i sine andre virksomheter, som Fresh-levering og egne produkter», avslutter CNBC.

 

Kilde:
CNBC

Stikkord: Alexa, amazon