Googles sikkerhetsnøkkel blir laget av et kinesisk selskap.
Dette er Google Titan Security Key.

Annonse


Googles sikkerhetsnøkkel blir laget av et kinesisk selskap

I slutten av juli lanserte Google sikkerhetsnøkkelen Titan Security Key. Nå kommer det frem at USB-nøkkelen laget av et kinesisk selskap.

Kinesisk selskap

CNBC skriver at det er det kinesiske selskapet Feitian som lager Titan. Publikasjonen har vært i kontakt med Feitians kontor i Santa Clara i California, der en ansatt bekreftet denne informasjonen. I tillegg har nettstedet snakket med en annen kilde som også bekrefter samarbeidet.

Overfor CNBC sier en talsperson for Google at et ekstern selskap lager Titan, men ønsket ikke å spesifisere hvilket eller hvorvidt det selskapet er Feitian.

Les mer om Google og Kina: Legger til rette for sensurerte søkeresultater – utvikler app spesielt for Kina.

Annonse


– Er ikke sikker nok

Samtidig bekrefter Stina Ehrensvard, toppsjef i Yubico, et amerikansk som lager liknende sikkerhetsnøkler, at det ikke er de som produserer Google Titan. I et blogginnlegg kritiserer Ehrensvard sikkerhetsnøkler som bruker Bluetooth. Titan har, som kjent, Bluetooth-teknologi om bord.

Hun skriver at Yubico tidligere har startet på utviklingen av en sikkerhetsnøkkel med Bluetooth-teknologi, men at de har avsluttet fordi den ikke var sikker nok.

“Vi valgte å ikke lansere produktet da det ikke møtte våre standarder for sikkerhet, brukervennlighet og holdbarhet. BLE har ikke samme sikkerhetsforsikringsnivåer som NFC og USB, og krever batterier og sammenkobling noe som gir en dårlig brukeropplevelse”, skriver Ehrensvard.

Slik fungerer Titan

USB-brikken fungerer ved at man plugger den enten inn i maskinen, eller kommuniserer med mobilen over Bluetooth for å forsikre enheten om at eieren bruker den. På plass i Titan vil det være en spesial-fastvare utviklet av Google slik at man er sikker på at brikken er ekte.

Brikken er produsert etter FIDO-spesifikasjonene, en ny sikkerhetsplattform en rekke apper og nettlesere er med på.

 

Kilde:
CNBC

Annonse