- Google kjøpte Mastercard-data for å koble nettannonser mot butikkjøp.
Ifølge Bloomberg deler Google og Mastercard kundedata.

Annonse


Bloomberg: – Google betalte millioner for Mastercard-data for å koble nettannonser mot butikkjøp

Bloomberg skriver denne uken at Google, gjennom Mastercard-data, har sporet brukernes kjøpsvaner ved å koble nettannonser mot kjøp i fysiske butikker.

Oppdatert, 17:00:

“Mastercard’s system fungerer slik at vi ikke ser hvilke spesifikke produkt som blir kjøpt – fysisk eller digitalt. Ingen individuelle transaksjoner eller personlig data blir overlevert. Dette for å ivareta forbrukere og forhandlere sitt personvern,” forklarer Mastercards PR-kontakt i Norge til ITavisen.

Deler informasjon seg imellom

Google skal ha betalt Mastercard flere millioner dollar for å få tilgang til informasjon om hva personer hadde kjøpt. Med den informasjonen kan Google spore og koble kjøp utført med Mastercard-kort med brukernes annonsevaner på nett. Slik informasjon er nyttig for annonsørene som da kan finne ut om en person kjøpte produktet deres etter først å ha klikket på annonsen på nett.

Annonse


Som Bloomberg påpeker, har ingen av de to selskapene offentliggjort samarbeidet eller informert sine kunder om at det deles data mellom de to selskapene.

– Personer forventer ikke at det de kjøper fysisk i en butikk kobles mot det de kjøper på nett. Det er en altfor stor byrde av selskapene å gi kundene og selskapene har ikke tatt ansvaret med å fortelle kundene om hva de gjør og hvilke rettigheter de har, sier Christine Bannan, rådgiver i rettighetsgruppen Electronic Privacy Information Center, til nyhetsmediet.

Merk at dette kun gjelder amerikanske Mastercard-brukere.

– Slik fungerer det

Slik forklarer nyhetsmediet hendelsesforløpet: En bruker er innlogget med en Google-konto og trykker på en Google-annonse. Brukeren sjekker produktet, men kjøper det ikke. Senere benytter brukeren en kort fra Mastercard for å kjøpe det produktet i butikk innen 30 dager. Deretter sender Google en rapport til annonsøren om produktet og hvor effektive annonsene deres er.

Brukerne kan velge å ikke være en del av denne sporingen, dette ved å deaktivere Nett- og appaktivitet som er aktivert som standard. Som vi tidligere har rapportert, er ikke dette valget spesielt beskrivende og det er samme punkt man må deaktivere for å stanse posisjonssporingen.

I fjor skrev vi at Google hadde startet testingen av Store Sales Management som gjør det mulig for en annonsør å vite hvor mange av dem som klikket på en annonse som faktisk kjøpte noe: Vil granske Googles sporing av kortbetalinger.

Ønsker ikke å kommentere påstandene

Overfor Bloomberg nekter en talsperson fra Google å kommentere samarbeidet med Mastercard, men sier at de ikke har tilgang til personlig informasjon fra sine partneres kreditt- eller debetkort.

– Før vi lanserte dette betaproduktet i fjor, utviklet vi en ny, dobbelblindet krypteringsteknologi som hindrer både Google og våre partnere i å se våre respektive brukeres personlige identifiserbare informasjon.

Også Mastercard nekter å kommentere saken overfor nettstedet, men sier at selskapet deler transaksjonstrender med forhandlere og deres tjenestetilbydere for å måle hvor effektive deres reklamekampanjer er.

– Vi deler ikke informasjon om individuelle transaksjoner eller personlig data. Vi tilbyr ikke innsikt som sporer, leverer annonser til, eller måler annonsers effektivitet relatert til individuelle brukere, sier Seth Eisen, en talsperson for Mastercard, til Bloomberg.

 

Kilde:
Bloomberg

Annonse