Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Teslas roboter og de ansatte må bli mer effektive og samtidig produsere bilder med langt færre feil før de er nærme bransjestandarden på over 65 prosent. (Ill.: Tesla)

Elendige Tesla-tall: kun 14 prosent av Model 3 passerte produksjonstesten

4300 av 5000 biler måtte repareres.

Joda, Tesla nådde målet sitt i juni med 5000 produserte Model 3 i løpet av en uke, men det er ikke det samme som at samtlige biler kunne sendes kunden.

Bør ligge over 65 prosent

Det er helt vanlig at biler som produseres hos de store produsentene har feil som må fikses før de er 100 prosent ferdige.

Estimatet er at en god fabrikk klarer å presse ut 80 prosent av bildene uten at de trenger ytterligere feilretting (dette omtales i bransjen som FPY-tall (First Pass Yield), men det er ikke uvanlig at tallet ligger mellom 65 til 80 prosent.

Teslas trådløse lader er stilig, men dyr

Tesla under 20 prosent

Tesla? De lå på elendige 14 prosent ifølge interne dokumentermed andre ord var det kun 14 prosent av de 5000 produserte, som ikke trengte ytterligere feilrettinger, mens 4300 av dem krevde i snitt 37 minutter med ekstra arbeid for å passere.

Merk at feil kan være alt fra mindre kosmetiske plager, til store feil.

Tesla ønsker ikke å gå i detaljer om deres FPY-tall (First Pass Yield), og vi kan tenke oss at de allerede har klart å forbedre opp fra 14 prosent. Uansett er tiden det tar å produsere en Model 3 ned 30 prosent siden forrige kvartal, men Tesla har altså en lang vei å gå for å sikre kvaliteten i alle produksjonsledd slik at de kan komme seg godt over 14 prosent.

Her er brevet Tesla sender sine norske kunder

 

Kilde:
Business Insider

Stikkord: Bil, tesla